Újabb mérföldkövet ért el a világ első, polgári felhasználású billenőrotoros típusának programja, miután teljesítette repülési tesztjét a Leonardo AW609-es sorozatgyártású példánya.

Az AC5 számú repülőgép a gyártó philadelphiai telephelyéről szállt fel első útjára, amelyen a rendszerek és a kezelhetőség általános tesztelése volt a cél.

Az első sorozatgyártású példány csatlakozik a három prototípushoz, és megkezdik az FAA típustanúsítvány megszerzéséhez szükséges utolsó tesztsorozatot.

Az AC5 később sem kerül megrendelőhöz, mivel a Leonardo ezt használja majd a bemutatókon, illetve különféle műveleti képességek tanulmányozására és a típus üzembe állításának támogatására. A gyártósoron azonban már három, megrendelőknek szánt példány is sorakozik, ezek egyelőre különböző készültségi fokban vannak.

Levegőben a Leonardo első sorozatgyártott AW609-ese (Fotó: Leonardo)

Az Egyesült Államokban (1 példány) és Olaszországban (2 példány) található prototípusok eddig közel 1900 órát töltöttek a levegőben. A gyártó idén már egy bemutató repülést is tartott a Bristow Group helikopteres cég közreműködésével, amely az AW609-es indító üzemeltetője lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Márciusban tovább bővült az ügyfélkör, miután egy egyelőre meg nem nevezett, de hosszú ideje a Leonardo helikoptereit üzemeltető európai vállalat is megrendelt 4 példányt.

A típust választó üzemeltetők jelentős támogatást és képzési csomagot is kapnak a megrendelésük mellé, amelyet jelentős részben a Leonardo 2021-ben átadott, Philadelphiában működő központja biztosít majd, ahol a világ első AW609-es full flight szimulátora is van.

Az AW609-es túlnyomásos kabinjában akár 9 fő is helyet foglalhat. A tervezett feladatok között az üzleti repülés mellett szerepel a betegszállítás, a kutató-mentő repülések, a tengeri olajfúró tornyok kiszolgálása és a járőrözés is, kiszolgálva ezzel a civil és állami megrendelők igényeit.

A típus eddigi történetét beárnyékolja, hogy 2015. október 30-án, Olaszországban egy tesztrepülés során egy nagy sebesség mellett végrehajtott forduló közben irányíthatatlanná vált, majd lezuhant és megsemmisült az N609AG lajstromjelű, 2-es számú prototípus, a fedélzeten tartózkodó két berepülőpilóta életét veszítette.