A megváltozott utazási szokások, főleg a kézipoggyászok miatt egyes szakemberek a repülőgépek tanúsításakor alkalmazott vészkiürítési eljárás szabályainak átdolgozását szorgalmazzák.

Egy vészkiürítés esetén kulcsfontosságú – különösen egy kigyulladt repülőgép esetében – hogy minden utas és a személyzet is el tudja hagyni a fedélzetet az előre meghatározott  időn belül.

Egy új repülőgéptípus tervezésekor és tanúsításakor ennek megfelelően határozzák meg a fedélzetre vehető utasok maximális számát (exit limit), illetve az adott típus maximális székezése esetén a szükséges kijáratok és vészkijáratok számát, azok típusát, méretét és elrendezését.

Főként a kézipoggyászok növekvő száma miatt a közelmúltban több olyan észrevétel érkezett repülésbiztonsági hivatalokhoz, ami alapján az új típusok tanúsításához használt vészkiürítési folyamat évtizedek óta alkalmazott gyakorlatát érdemes lenne felülvizsgálni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Vonatkoznak előírások az elvégzett tesztek körülményeire például utazóközönség összetétele nem és kor szerint, a folyosón lévő kisebb akadályok (kézipoggyászok, takarók), illetve sötét utaskabin esetén és egyes kijáratokat nem használva is el kell tudni hagyni mindenkinek a fedélzetet.

Az utasok viselkedésére szóló feltétel, például a kézipoggyásszal történő menekülés, mobiltelefon-használat azonban egyelőre nincsenek köztük, pedig ezek manapság egyre nagyobb problémát jelentenek.

A fedélzetre felvitt csomagok számának növekedése köszönhető többek között annak is, hogy egyre több légitársaságnál fizetni kell a feladott poggyászért. Ennek velejárója, hogy megnőtt azoknak az eseményeknek a száma, ahol a vészkiürítés során a csomagjaikat is magukkal vitték az utasok, megnövelve azt az időt, amely alatt mindenki elhagyta a repülőgép kabinját.

Több tanulmány is arra a megállapításra jutott, hogy vészkiürítések esetén a felszólítás ellenére az utasok fele-harmada próbálja magával vinni a csomagját, főként azért, mert számára értékes tárgyak vannak benne.

E magatartással az utasok nemcsak lassítják menekülési folyamatot, de a csomagjaik akár sérülést is okozhatnak másoknak, és magát a vészcsúszdát is károsíthatják.

Az EASA már 2014-ben kiadott egy biztonsági ajánlást a légitársaságoknak, hogy a biztonsági bemutató során jobban hangsúlyozzák ki, miért fontos hátrahagyni a kézipoggyászokat a vészkiürítés során.

Ennek ellenére a brit Királyi Repülési Társaság (Royal Aeronautical Society) tanulmánya alapján növekszik az ilyen esetek száma.

Ezért a testület annak megfontolását javasolja, hogy a repülőgépeket olyan fej feletti tárolóval szereljék fel, amelyek a földi gurulás, valamint a fel- és leszállás idejére központilag zárható.

Az Egyesült Államokban is foglalkoznak a témával

Brit kollégáikhoz hasonló megállapításra jutottak az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának szakemberei is, ők azonban jóval komplexebben vizsgálták a témát.

Nemcsak a kézipoggyászok problémájára tértek ki, hanem megvizsgálták a megváltozott demográfiai jellemzők, az egyre sűrűbb székezés, sőt az egyelőre még főként csak az Egyesült Államokban teret hódító terápiás állatok (emotional support animal) hatásait is.

Az itteni tanúsítási folyamat ráadásul el is tér az európaitól, hiszen az FAA nemcsak élő demonstrációt fogad el, hanem különböző adatok – kijáratok, vészcsúszdák áteresztő képessége – alapján elkészített elemzések is felhasználhatók erre a célra.

Ez a mai, számítógépekkel megtámogatott világban nem meglepő, de a vizsgálat kiderítette, hogy az elemzések sokszor több évtizedes adatokkal dolgoznak, mivel ezek frissítésére nincs előírás.

Ezért mind a brit, mind az amerikai szakemberek azt ajánlják a repülésbiztonságért felelős szervezeteknek, hogy vizsgálják felül és szükség szerint módosítsák a vészkiürítéshez használt előírásokat, hiszen azok közel három évtizede változatlanok, miközben az utazási szokások és az utasok összetétele is jelentősen eltér már az akkor tapasztaltaktól.

Az FAA már válaszolt is a felhívásra, amelyben jelezte, hogy véleményük szerint a 90 másodperces szabály túl van értékelve, és a vizsgálat nem vette figyelembe, hogy a bevezetése óta eltelt időben más területek jelentős fejlődésen mentek keresztül. Például a repülőgépeken egyre kevésbé használnak gyúlékony anyagokat, az ülések jóval biztonságosabbak a korábbiaknál, illetve a menekülési útvonalak, azok megvilágítása és a meneküléshez használható rendszerek is jelentősen fejlődtek.