A keskenytörzsű repülőgépek piacán a két nagy gyártó közül az Airbus vezeti a rangsort mind a rendelések, mind a gyártás tekintetében, a Boeing azonban a szélestörzsűeknél van előnyben az átadásokat nézve. Az európai rivális folyamatosan zárkózik fel az amerikai gyártóhoz a legyártott repülőgépek mennyiségében, a megrendelések számában azonban jó ideje vezet már.
Sikeres évet zárt az Airbus 2016-ban
Ahogy már írtunk róla, a Boeing és az Airbus egymás után közölte a napokban, mennyi repülőgépet rendeltek meg tőlük tavaly, illetve mennyit gyártottak le és adtak át ügyfeleiknek.
Most összehasonlítottuk a flightglobal.com portál nyomán a két legnagyobb repülőgépgyártó konszern 2016-os teljesítményét, az utasszállító (és kisebb részben polgári teherszállító) típusaik értékesítési, illetve átadási statisztikái alapján.
Az előző évekhez viszonyítva csökken a megrendelt gépek száma és sok volt a visszamondott megrendelés is
A megrendelések között volt (nettóban, tehát a lemondásokat is figyelembe véve) 550 darab 737-es, amelyek közül 534 szól az újrahajtóművezett MAX-típuscsaládra. Az Airbus 607 darab A320-as típuscsaládba tartozó gépre kapott megbízást, ebből 561 szól az újrahajtóművezett neo-változatokra.
A szélestörzsű típusoknál a Boeing huszonhat 767-est, tizenhét 777-est és ötvennyolc 787-est tudott eladni. Az Airbus 83 darab A330-asra kapott megrendelést, melyből 41 ceo, 42 pedig a megújított A330neo változat. Az A350-esekre 41 szerződést sikerült szerezni.
Itt tehát 101 Boeing-szélestörzsű kontra 124 Airbus-nagygép az állás.
Az óriásgépek közül a Boeing 17 darab 747-est értékesített, az Airbus azonban nettóban egyetlen újabb A380-ast sem adott el. Ugyanakkor az Emirates megvett két, a csődbe ment japán Skymark számára csaknem készre gyártott gépet, az All Nippon pedig az utóbbi cég megrendeléséből pedig háromra leszerződött.
Mindezeket összevetve, az „eladási versenyt” ismét, ahogy az elmúlt években, az Airbus nyerte. Az európai konszern 731 repülőre kapott megbízást, a Boeing 668 darabra. Így ha csak kettejüket nézzük, az Airbusnak 52 százalékos a részesedése a tortából.
Ugyanakkor az európai gyártó 2015-ben a lemondásokkal együtt is több mint ezer repülőgépre szóló megrendelést szerzett, ehhez képest a 2016-os adat több mint 30 százalékos csökkenést mutat.
Az előző évekhez képest alacsonyabb számú megrendelést a gyártók a piac évtizedek óta tapasztalható ciklikusságával magyarázzák, azonban leszögezik, hogy az erősebb és gyengébb évek csak a megrendelésszámokban mutatkoznak meg, a legyártott és átadott repülőgépek száma folyamatos emelkedést mutat.
Kiemelkedő volt tavaly, hogy 218 Airbus-gépet lemondtak a megrendelők (2015-ben a két gyártó együttesen könyvelt el 220 törlést). A gyár azzal szépítette a dolgot, hogy ennek jelentős része az A320 új hajtóművel szerelt neo-változatára való átszerződés.
A Boeing mintegy 13 százalékkal kevesebbet tudott eladni tavaly, a 2015. évi 768 darab értékesített repülőgéphez képest, emellett nála is jelentősnek számít a tavalyi év folyamán lemondott 180 példány.
És akkor megjelent Neo
Ami a legyártott és átadott repülőket illeti, a keskenytörzsű típusoknál is egyértelmű az európai gyártó fölénye.
A Boeing 490 darab 737-esét állították forgalomba az ügyfelei, ezzel szemben 545 darab Airbus A320-típuscsaládba tartozó gép került a légitársaságokhoz, közülük 68 darab már az új generációs hajtóművekkel felszerelt neo változat.
Mint arról az AIRportal.hu is részletesen beszámolt, 2016 januárjában vette át és állította forgalomba a világ első A320neo típusú gépét a Lufthansa (amely a Qatar visszalépése miatt lett az indító légitársaság).
A szélestörzsűeknél az adatokban ott vannak a gyári új teherszállítók is: mind a Boeing 747-es, 767-es és 777-es típusokból, mind az Airbus A330-asából készül ilyen. Ebben a szegmensben az átadott gépeknél az amerikai gyártó vezet, 249-115 arányban.
Az Airbus az A330-asokból 66 darabot, az A350-ből 49 példányt adott át. A Boeing tizenhárom 767-est, kilencvenkilenc 777-est és százharminchét 787-est szállított le ügyfeleinek.
Az óriásgépek különleges szegmensében pedig a Boeing kilenc 747-est, az Airbus 28 darab A380-ast adott át, itt tehát ismét az európai cég vezet, igaz, nem sokáig, mert csökkenti a gyártási rátát, és mint említettük, nincs új megrendelése a típusra.
Összességében a Boeing 748 darab repülőgépet adott át a légitársaságoknak, az Airbus pedig 688 példányt. Ez azt jelenti, hogy ha csak kettejüket tekintjük, a Boeing részesedése tavaly 52 százalékra csökkent. Még 2015-ben 55 százalék volt, akkor az amerikai gyártó 762 repülőgépet adott át, az európai versenytársa 635 darabot.
Ha a tendencia marad (erre főleg az A320-as típuscsalád kelendősége ad alapot), az Airbus folyamatosan szűkíteni fogja a kettejük közötti rést.
Egyébként is nagyobb megrendelésállománnyal bír az európai konszern, 6874 darab repülőgépet kell még legyártania (2016 december végi állás szerint), amerikai versenytársának több mint ezerrel kevesebb, 5715 példányra van szerződése.
Amint arról az AIRportal.hu is többször beszámolt, mind a két gyártó pénzügyi gondokkal (is) küzd, mind a Boeing, mind az Airbus nagyívű költségcsökkentési terveket hajt végre, többezer munkavállalójukat bocsátják el.