Három A321neóval teljesített kereskedelmi járaton megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) tesztelését a MOL a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve.

A megállapodás célja a teljes légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése, és a Budapest Airport üzemanyag-ellátórendszerének felkészítése a 2025-ben életbe lépő, az EU által meghatározott kötelezettségre a fenntartható üzemanyag használatáról.

Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air-járat, amely a MOL által szállított Neste üzemanyagkeverékét használta.

A tesztben a Wizz Air három Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna üzemanyagot tankoltak, amely 37%-ban SAF és 63%-ban Jet A1 kerozin keveréke volt.

A gépek Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba szállították utasaikat. A járatoknak köszönhetően a MOL mint a budapesti repülőtér üzemanyag-beszállítója és a Wizz Air mint Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése érdekében – olvasható a közleményben.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Budapest Airport

A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állatok zsiradékából készül, azaz hulladékot hasznosít.

A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest.

A MOL 2021 óta a Dunai Finomítóban bioalapanyagot – növényi olajokat, használt étolajokat és állati zsírokat – a fosszilis komponensekkel együtt dolgozza fel az üzemanyag-előállítás során, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő, ezzel mintegy 700 000 tonnával csökkentve a szén-dioxid kibocsátást. Ugyancsak a hulladék újrahasznosítását támogatja, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot le lehet adni a MOL töltőállomásokon.

A Wizz Air szintén követendő példának számít az iparágban, hiszen versenytársaihoz képest utaskilométerenként számítva a legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, és folyamatosan törekszik a további csökkentésre. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájában található Airbus A321neo repülőgépek akár 50%-os bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.

Mi az SAF?

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, azaz SAF) egy új generációs termék, amely fenntartható módon és megújuló hulladékokból, maradék nyersanyagokból készül. A Neste MY Sustainable Aviation Fuel tiszta formában és az életciklusa során akár 80%-kal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest (a bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA módszertannal kiszámítva). A Neste MY SAF üzemanyagot „drop-in” üzemanyagként lehet használni, mivel kompatibilis a meglévő repülőgép-hajtóművekkel és repülőtéri infrastruktúrával, így ezekbe nem kell külön beruházni. Használat előtt a Neste MY fenntartható repülőgép-üzemanyagot fosszilis repülőgép-üzemanyaggal keverik, és tanúsítják, hogy megfelel az ASTM repülőgép-üzemanyagokra vonatkozó előírásoknak.