Kiválóan megfelelt Magyarország legnagyobb nemzetközi légikikötője, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának biztonsági ellenőrzésén. Az Uniós rendeleten alapuló szigorú ellenőrzésen a polgári légi közlekedés védelmét szolgáló szabályok betartását vizsgálták – írta cikkében a police.hu.

Forrás: police.hu

A sikerhez vezető munkában a rendőrségnek is oroszlánrésze van: a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) feladata a közösségi előírások betartása és betartatása.

A reptéri rendőrök látják el az utasbiztonsági ellenőrzés felügyeletét és fegyveres biztosítását, valamint az utas- és repülőtérbiztonsági feladatokat végző szervezetek szakirányítását és szakmai felügyeletét is.

– Az Európai Bizottság tisztviselői rendszeres időközönként szigorú, többnapos biztonsági ellenőrzéseket végeznek a tagállamok nemzetközi repülőterein. Hazánkban legutoljára 2013-ban volt ilyen, akkor biztonságos minősítést kapott a budapesti repülőtér – mondta Török Zoltán dandártábornok, az RRI igazgatója. – A mostani felülvizsgálat elsődleges eredményei alapján sikerült ezt a státuszt megőrizni, sőt az ellenőrök elégedettségét tovább növelni.

A pénteki záró megbeszélés alkalmával elismerően nyilatkoztak a biztonsági helyzetről, annak erősödéséről és fejlődéséről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ahhoz, hogy ennyire jól szerepeljünk, folyamatosan magas szintű munka volt szükséges. A megelőző ellenőrzés óta szakmai stábunk mindent megtett azért, hogy az akkor elért jó eredményt túlszárnyaljuk, és olyan szintű biztonságot teremtsünk, amely az unió próbáját mindenkor kiállja. Fontos látni, hogy nem csupán a rendőrség, hanem a repülőtér egésze vizsgázott, melyben az RRI-re is nagy szerep hárult. A feladat fő nehézsége is ebben állt: a reptéren dolgozó tízezres nagyságrendű civil személyzetet kellett felkészítenünk a szabályok megtartására. Azonban – ahogyan az eredmények is mutatják – mindenki tudja a dolgát.

A két tagállami és két, az Európai Bizottság részéről érkező ellenőrből álló küldöttség, valamint a megfigyelőként jelen lévő amerikai közlekedési hatóság szakemberei január 15-én érkeztek, és öt napon keresztül kísérték figyelemmel a légiközlekedés-védelmi előírások alkalmazását.

Figyelmük mindenre kiterjedt: berendezéseket vizsgáltak, méréseket, teszteket végeztek, dolgozókat figyeltek meg munkavégzés közben, és ki is kérdezték őket. Ellenőrizték többek között az utasok, a kézi- és a csomagtérbe feladott poggyászok, valamint a személyzet átvizsgálását is, és a védelmi berendezések teljesítményét is górcső alá vették.

– A folyamat úgy zajlik, hogy az unió két hónappal korábban értesítést küld az adott országnak arról, hogy ellenőrizni fogják a működést. Ilyenkor még csak ennyit tudni – mondta Balogh Miklós ezredes, az RRI rendészeti igazgatóhelyettese. – A konkrét ellen­őrzési programot mindössze az ellenőrök megérkezése előtt két héttel juttatják el. Ekkor már természetesen késő lenne elkezdeni felkészülni a vizsgálatra, így csak annak az országnak a repülőtere érhet el jó eredményt, amely folyamatosan magas színvonalon dolgozik a biztonság megteremtéséért.

Pincétől a padlásig

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) Légügyi Kockázatértékelési Hatósági Főosztályának delegáltjaiból és az RRI szakembereiből egy szakértői csapatot állítottunk fel, és a reptér 1515 hektárján a pincétől a padlásig átvizsgáltunk mindent. Átvilágítottuk az összes munkafolyamatot is, és feltérképeztünk minden olyan pontot, amely kockázatot jelenthet.

Ha esetleg valami javítanivalót találtunk, felhívtuk az érintett figyelmét a haladéktalan orvoslásra. Ez abból a szempontból volt rendhagyó, hogy a repülőtéren működő cégek és dolgozóik nem tudhattak arról, hogy ellenőrzés lesz, erről már csak a vizsgálat megkezdése után kaphattak tájékoztatást.

Az első napon az ellen­őrök inkognitóban dolgoztak, és különféle rejtett teszteket végeztek el.

Másnap felfedték magukat, és a legapróbb részletekbe is belementek. Míg például a védelmi ellenőrök végezték a munkájukat, odaálltak melléjük, és figyelték minden mozdulatukat. Volt, hogy maguk helyeztek táskát a röntgenbe, a dolgozóknak pedig pillanatok alatt, határozott választ kellett adniuk arra, hogy látnak-e tiltott tárgyat a csomag átvilágított képén. Mivel az NFM is és mi is rendszeresen végzünk ellen­őrzéseket, ez nem volt szokatlan a számukra, ám ezúttal igen nagy volt a tét.

Olyannyira, hogy azzal az országgal szemben, amelynél súlyos hiányosságokat tárnak fel, komoly szankciók léphetnek érvénybe. A többi tagállam haladéktalan tájékoztatást kap a kedvezőtlen eredményről. Korlátozó intézkedéseket vezethetnek be, végső soron a repülőtér bezárása is megtörténhet. Erről azonban szó sem volt a budapesti ellenőrzéskor:
a 2013-ban elért jó eredményt még tovább fokozta a Ferihegyen található légikikötő.

– Egy-egy témakör vizsgálatakor ha két apró hiba becsúszik, már „nem megfelelt” minősítést kap az adott kategória. Ehhez elég annyi, hogy a több ezer reptéri dolgozóból ketten rosszul válaszoljanak az ellenőrök kérdéseire, vagy vétsenek az előírások ellen – mondta Macsári István alezredes, az RRI légiközlekedés-védelmi osztályának vezetője, szakértő és oktató, aki maga is rendelkezik nemzeti auditori és európai uniós ellenőri képesítéssel. – 2011-ben lehetőségem volt elvégezni azt a képzést, amely feljogosít arra, hogy más országokban én is uniós ellenőrként tevékenykedhessek. Ez hozzájárul ahhoz, hogy pontosan ugyanaz a stratégiai gondolkodás és szemléletmód honosodhasson meg itthon is, amit az unió elvár a tagállami repülőterektől. Amikor én járok külföldön ellenőrizni, figyelem azokat a gyakorlatokat, amelyeket érdemes lenne átültetni hazai alkalmazásra. Most, amikor minket ellenőriztek, a nemzeti ellenőrök elmondták, hogy ők is merítettek ötleteket a mi módszereinkből, amelyeket szeretnének majd hazájukban meghonosítani. A küldöttség elégedettségét jól példázza, hogy a rendre másfél-kétórás záróértekezlet ezúttal alig több mint negyed­óráig tartott: egyszerűen nem voltak hibák, amelyeket sorolni vagy átbeszélni kellett volna. A budapesti eddig is a jó biztonságúnak minősített repülőterek közé tartozott, de most egyértelműen csatlakoztunk Európa élvonalába.