Az unió a téli menetrendtől 50 százalékos résidőhasználatot ír elő, de több nagy ázsiai légicég és hatóság is tiltakozik, válaszlépéseket kilátásba helyezve. Eközben az Airbusnak sikerült megmentenie egy több tízmilliárd USA-dollár értékű ügyletet.
Több ázsiai nagy gyűjtő-elosztó központ felháborodott azon, hogy az Európai Unió részben visszaállítja a résidőszabályt. Ennek értelmében október végétől a reptéri slotok felét kell használni, különben az összes elveszik.
Emiatt azonban több ázsiai légitársaság is arra kényszerülhet, hogy akár üresen járassa gépeit, mert csak így tudják megtartani ezeket az értékes résidőket, hiszen az utazási szabályok miatt még nem tölthetők meg a járatok.
Friss hírek szerint több nagy ázsiai központ résidőit kezelő hatóság is azon gondolkodik, hogy ugyanilyen lépéseket vezet be az uniós légicégekkel szemben.
Szingapúr, Hongkong és Dél-Korea már tervbe vette, hogy szintén 50 százalékos kihasználást ír elő az európai vállalatoknak, emellett a Korean Airlines, hongkongi Cathay Pacific és a tajvani China Airlines is aggodalmát fejezte ki az üggyel kapcsolatban.
A Reuters szerint július óta folyamatosan növekszik az elégedetlenség. Ennek oka, hogy az unió belső piacán ugyan valóban javult a légiközlekedés helyzete, de a hosszútávú járatokról ez nem mondható el. A résidőszabály visszaállításával pedig az európai légitársaságok jól, az ázsiaiak viszont állításuk szerint rosszul járnak.
A Lufthansa már szintén jelezte aggodalmát, mert a vállalat mellett a környezetvédelemnek sem tenne jót, ha üres gépeket kéne járatnia a résidők megtartása miatt.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint jelenleg az ázsiai légitársaságok kínálatának alig 14 százalékát teszik a nemzetközi járatok. A járvány előtt ez az arány 50 százalék körül volt.
Eközben szintén távol-keleti hír, hogy a Reuters iparági forrásokra hivatkozva arról számolt be: az Airbus és legnagyobb ázsiai megrendelője, az Air Asia hosszas tárgyalások után megállapodott a gépek átvételének ütemezéséről.
Mint ismert, az Air Asia közel 400 darabos A320 megrendeléssel bír, de a maláj központú légitársaság a koronavírus-járvány miatt súlyos anyagi helyzetbe került, ezért csökkentenie kell a költségeit.
Hírek szerint az Airbus jelentős kedvezményt biztosított a légitársaságnak, átütemezték az átadások ütemezését, de egyéb, nem részletezett kedvezményeket is kiharcolt magának az Air Asia.
A két fél a hírügynökség megkeresésére nem kommentálta az értesüléseket.
A légitársaság még tavaly jelezte, hogy leállítja megrendelt gépei átvételét, fontolóra vette több példány visszamondását, és minden pénzügyi tranzakciót felfüggesztett az Airbus felé, cserébe Toulouse leállította az Air Asia gépeinek gyártását.