Repüléstájékoztató tanfolyamot indít 2023 őszén a HungaroControl, amelyre január végéig lehet jelentkezni. A kiválasztásról, a képzésről és a csapatba történő beilleszkedésről a HungaroControl repüléstájékoztató munkatársa, Országh Alexandra mesélt, aki az idén nyár végén szerezte meg szakszolgálati engedélyét.

Hogyan kerültél kapcsolatba a HungaroControllal és a repüléstájékoztató hivatással?

Agrármérnökként végeztem és abban a szakmában kezdtem el dolgozni, korábban nem volt kötődésem a kisgépes repüléshez, mindössze annyi, hogy szeretek utazni és repülni.

Egy cikkben olvastam a HungaroControlról és arról, hogy a vállalat repüléstájékoztató tanfolyamot indít, ezt követően néztem utána a jelentkezéshez szükséges követelményeknek, valamint a kiválasztás lépéseinek.

A jelentkezés beadásával eleinte az volt a célom, hogy megtudjam, alkalmas vagyok-e erre a pályára. Érdekelt, hogy meddig tudok eljutni a kiválasztási folyamatban, beleértve a számítógépes teszteket, az orvosi alkalmassági vizsgálatot és a személyes interjúkat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hivatásról és a vállalatról megszerzett információk birtokában viszont egyre jobban megtetszett a lehetőség és az, hogy új területen próbálhatom ki magam.

A kiválasztás során mely lépés jelenti szerinted a legnagyobb kihívást?

A felvételi több egymásra épülő lépcsőfokból áll, ezek mindegyike más, és különféle szempontból jelent kihívást. Az első, számítógépes FEAST I tesztnél a legnehezebb, hogy több órán át fent kell tartani a magas fokú figyelmet a logikai feladatok sikeres teljesítéséhez.

De még nagyobb kihívás a csoportos kiválasztási nap. Az úgynevezett Assessment Centeren (AC) csoportos feladatokban, személyes interjún és egy szakmai feladatban kell bizonyítani a rátermettséget és elnyerni a kiválasztásban résztvevő szakemberek bizalmát.

A számítógépes teszteken sikeresen túljutva már sokkal nagyobb a tét, amikor behívtak az AC-re, akkor már eldöntöttem, hogy a repüléstájékoztatással szeretnék foglalkozni.

Országh Alexandra, a HungaroControl repüléstájékoztató munkatársa. (Fotó: AIRportal.hu)

2021 szeptemberében kezdted el a tanfolyamot, és 2022 augusztus 1-jén kaptad meg az önálló munka végzéséhez szükséges szakszolgálati engedélyt. Hogyan telt ez a szűk egy év számodra?

A repüléstájékoztató tanfolyam megkezdéséhez semmilyen szakirányú előképzettség nem kell, a szakszolgálati engedély – amit mi csak szakszóként emlegetünk – megszerzéséhez szükséges minden elméleti és gyakorlati tudást a képzésen adták át nekünk az oktatók.

Az elméleti ismereteket kevesebb mint három hónap alatt, a hét öt napján, nyolc órában tanultuk meg.

Fontos mérföldkőnek számít, amikor az elméleti tudást át kell ültetni a gyakorlatba: a szimulátoros feladatok során ugyan álpilótákkal kommunikálva, de a valóshoz nagyon hasonló szituációkban kell alkalmazni a tanultakat.

A legnagyobb ugrást viszont a munkahelyi képzés megkezdése jelentette számomra, amely idén márciusban kezdődött. Az OJT (on the job training) során már a munkateremben, éles forgalomban, de egy oktató-mentor mellett végeztem ugyanazt a munkát gyakornokként, amit később önállóan is. A kellő gyakorlat megszerzését követően terjesztettek fel hatósági vizsgára, ennek sikeres teljesítése után kaptam meg a szakszolgálati engedélyemet.

Milyen volt friss “szakszósként” belépni a munkatermi környezetbe?

A csapat nagyon nyitott és befogadó, a többiek közvetlenek, és örülnek az újaknak. Ez nem csak a repüléstájékoztatókra vonatkozik, hanem a munkateremben dolgozó minden szolgálati egységre is. Már friss szakszósként is teljes értékű munkatársként, a csapat részeként tekintenek ránk.

Nagyon jó, hogy egy csoporton belül több korosztály is dolgozik, mert az akár 20-30 éves gyakorlati tudással rendelkező munkatársak szívesen osztják meg tapasztalataikat a fiatalabbakkal, sőt, több olyan kolléga is van, aki kisgépes pilóta. Az ő plusz tapasztalatuk sokkal nagyobb rálátást biztosít erre a hivatásra.

Forrás: HungaroControl

A repüléstájékoztató csapatban nagyjából kiegyenlített a nemek aránya, tehát ez a hivatás már egyáltalán nem mondható férfi szakmának. A napi munkában a kompetenciák számítanak, semmilyen szinten nem érezhető különbség a női és a férfi kollégák között, a pilóták időnként kifejezetten örülnek, ha egy női hang válaszol a frekvencián.

A folyamatos munkarendet és az éjszakázást időbe telik megszokni, azonban a műszakok között biztosított a megfelelő pihenőidő. Egy 12 órás nappalos műszak után 24 óra szabad, majd ezt egy 12 órás éjszakai műszak követi, amely után többnyire 48 óra pihenés áll rendelkezésre. Az előző munkahelyemhez képest, ahol hétfőtől péntekig, 8-tól 16 óráig dolgoztam, sokkal több a szabadidőm. A mostani munkarend nekem sokkal előnyösebb, még úgy is, hogy a családdal és a barátokkal nehezebb összeegyeztetni, hogy ki mikor ér rá.

Kinek ajánlanád ezt a hivatást?

Akit érdekel a repülés, annak mindenképpen érdemes megpróbálnia a felvételit. Nem kockáztat vele semmit, viszont csak így tudhatja meg, hogy alkalmas-e erre a hivatásra.

Azoknak is ajánlom a jelentkezést, akik szeretik a kihívásokat, és nem ijednek meg attól, hogy minden nap, de akár egyik pillanatról a másikra eltérő szituációkat kell megoldani. A kisgépes forgalom folyamatosan növekszik, szükség van az utánpótlásra ezen a területen hosszú távon.

Továbbá ajánlom azoknak, akik tudnak és szeretnek csapatban dolgozni, mert egy műszakban közvetlenül 3-4 emberrel, a munkateremben még további 20-30 emberrel kell együtt dolgozni, a pilóták százairól már nem is beszélve.

Forrás: HungaroControl

A munkánk során fontos a türelem és az empátia. A nem ellenőrzött légtérben kevésbé merevek a szabályok és eljárások, sok olyan repülőgép-vezetővel is találkozunk a frekvencián, aki akkor repül először egyedül, a saját tudása és lélekjelenléte mellett csak ránk és a tőlünk kapott információkra támaszkodhat, ami nagy felelősség számunkra. A pilóták jelentős része tudja és nagyra értékeli, hogy figyelünk rájuk, feltöltődést ad az a mindennapokban, hogy a repülésük végén megköszönik a munkánkat.

Remek lehetőség, hogy repüléstájékoztatóként alkalmunk nyílik bepillantani „a frekvencia másik oldalára” is, az évente szervezett kabinrepülések alkalmával.

A repüléstájékoztató munka igazán különleges, nem mindennapi. Ez a terület tényleg egyedülálló, mindössze 28 ember végzi Magyarországon. Rendkívül változatos, szerintem nem lehet megunni. Számomra egy életre szóló hivatás, mert nap mint nap azt csinálhatom, amit szeretek.

Legyél te is a jövő repüléstájékoztatója, jelentkezz 2023. január 31-ig a HungaroControl weboldalán.