Gyűlnek a problémák az iráni Airbus-rendelés körül, bizonytalan az A380-asok sorsa, és bank hiányában a finanszírozás sem megoldott.
A Reuters beszámolója szerint a rendelés egyik nagy kérdőjele, hogy Irán valóban rendel-e az A380-asból a 27 milliárd dollár értékű üzlet keretében. Ennek szimbolikus jelentősége is van, mivel ez jelképezheti az iráni-európai kapcsolatok felmelegítését, másrészt azt hogy az Iran Air felveszi a versenyt a több tucat A380-ast üzemeltető öböl-menti légitársaságokkal. Emellett az Airbus is fellélegezhet, mert tovább tudja gyártásban tartani a mostanában elég alacsony érdeklődést kiváltó Superjumbo gyártását.
Az ügyet jól ismerő források viszont a hírügynökségnek azt mondták, hogy a listaáron 5,2 milliárd dollár értékű, 12 darabra szóló A380-as rendelés nem olyan magától értetődő. „Mindig is azt mondtuk, hogy ez egy opció, más típusokra is konvertálható ajánlat” – fogalmazott egy neve elhallgatását kérő iráni hivatalnok.
Iparági források szerint Irán szinte minden típus iránt elkötelezett, ugyanakkor az A380-as kevésbé keltette fel az érdeklődésüket, azokat csak politikai okokból vették bele a rendelésbe és az Airbus tukmálta rájuk. Irán a megrendelést a szerződés szerint egészen addig visszamondhatja, amíg el nem kezdik legyártani a gépeket.
Mielőtt a megállapodás bármelyik részét is teljesítenék az Airbusnak amerikai export engedélyt kell szereznie, mert amerikai technológia is van a gépekben.
Nincs, aki fizessen
Az A380-as körüli anomália mellett viszont anyagi problémák is adódtak: néhány bank jelezte, hogy az iráni bankrendszer miatt nem hajlandóak finanszírozni a nagybevásárlást. Sem az európai, sem az amerikai gépek vételét.
Az Airbus és a Boeing-rendelés közös vonása, hogy mindegyik tartalmaz négyhajtóműves gépet: az A380 mellett Boeing 747-8-asok is kerülhetnek Iránba, amely a Boeingnak is jó hír, utóbbiról állítólag az Iran Air magától is döntött volna, és nem kellett győzködni a légitársaságot.
Az Irán elleni gazdasági szankciókat januárban oldotta fel az unió és az Egyesült Államok, amikor sikerült megállapodást kötni az országgal atomprogramjáról. Ezt használta ki az Airbus és a Boeing is, előbbi 118, utóbbi 109 gépet szállíthat le.