Az emírség gazdaságát a légiközlekedés hajtja, amely 2023-ban 631 ezer embernek biztosított munkát, és a GDP 27 százalékát adta, az előrejelzések szerint ez az arány 2030-ra elérheti a 32 százalékot.
Az Emirates-csoport és a Dubai Airports bemutatott egy gazdasági elemzést, amely nem csupán a légiközlekedés dubaji gazdaságban betöltött központi szerepére világít rá, de előrejelzi a bevételek és az utasszám növekedését is az elkövetkező években – írta közleményében az Emirates.
Az Oxford Economics által készített jelentés az iparág közvetlen gazdasági tevékenységei nyomán keletkezett közvetett hatást, az ellátási lánc egészének közvetett hatásait, a munkavállalók és családtagjaik fogyasztása nyomán keletkezett gazdasági hozzájárulásokat, továbbá a légi közlekedéssel összefüggő turisztikai hatásokat elemzi behatóan.
A tanulmány szerint Dubaj légiközlekedési szektora – amely magába foglalja az Emirates Groupot, a két nemzetközi repülőteret üzemeltető Dubai Airports-ot és olyan egyéb vállalatokat, mint a Flydubai, a Dubai Duty Free, valamint egyebek mellett a dubaji rendőrség, vámhatóság, bevándorlási hivatal, légiforgalmi irányítás, légiközlekedési hatóság – az emírség teljes bruttó hazai termelésének 27 százalékát adta 2023-ban, ami 37,2 milliárd USA-dollárnyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) jelent.
Ebből a légiközlekedés közvetlen hozzájárulása 25,5 milliárd dollár, amelyhez hozzáadódik a turizmus közvetett hatása 11,7 milliárd dollár értékben.
Az Oxford Economics előjelzése szerint ez az érték folyamatosan növekszik, és 2030-ra az ágazat 53 milliárd dollárral a dubaji GDP 32 százalékát fogja adni.
A szektor tavaly 631 ezer embert foglalkoztatott, 2030-ig pedig várhatóan további 185 ezer munkahelyet fog teremteni.
„A légi közlekedés Dubaj gazdasági növekedést ösztönző stratégiájának (D33) egyik alappillére, amelynek célja, hogy városunk 2033-ig a világ egyik legfontosabb kereskedelmi és turisztikai központjává váljon” – mondta Ahmed Bin-Szaíd Al-Maktúm sejk, az Emirates Airline & Group elnök-vezérigazgatója és a Dubai Airports elnöke.
A gazdasági ütemterv része 400 új kereskedelmi útvonal megnyitása, valamint annak elérése, hogy Dubaj a világ öt vezető logisztikai csomópontja közé tartozzon, mindezt olyan beruházásokkal támogatják, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér (DXB) fejlesztése és az Al-Maktúm Nemzetközi Repülőtér (DWC) bővítése.
Utóbbi, a 35 milliárd dolláros befektetéssel kialakítandó új légikikötő ötször nagyobb lesz, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér, első szakasza 10 év alatt készül el. A teljes projekt befejezését követően több mint 400 repülőgép-állóhellyel rendelkezik majd, és évi 260 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas.
Bővítésének gazdasági hatása nem szerepel a tanulmány előrejelzésében, de becslések szerint 2030-ban további 1,6 milliárd dollár bruttó hozzáadott értékkel fogja növelni a gazdaságot, ami Dubaj GDP-jének 1 százalékával egyenértékű, és 132 ezer munkahelyet fog teremteni, ami Dubaj összemunkaerő-létszámának 3,7 százalékát adja majd.
Dubaj már most is kiemelkedő szerepet játszik a globális turizmusban. A látogatók 2023-ban átlagban 3,8 éjszakát töltöttek el Dubajban, és átlagosan több mint 1170 dollárt költöttek szállodai tartózkodásukra, éttermekre, látnivalókra és vásárlásra.
Az előrejelzések szerint a légi közlekedéshez kapcsolódó turizmus terén a következő hat évben jelentős növekedésre lehet számítani, az ebből származó hozzáadott-érték pedig várhatóan 17 milliárd dollárra nő – ez a GDP 10 százalékának felel meg. A turisztikai szektor tavaly 329 ezer munkahelyet biztosított, 2030-ra pedig minden nyolcadik munkahely ehhez lesz köthető Dubajban.