Már húsz Boeing 777F áruszállító repülőgép teljesít szolgálatot a Qatar Airways Cargo flottájában, a katari cég flottájából hamarosan távozhatnak az ennél kisebb Airbus A330-200F típus példányai.
A Qatar Airways Cargo áruszállító légitársaság nemrég vehette át az amerikai repülőgépgyártótól a huszadikat az újonnan megrendelt és legyártott 777F típusból, amelyből év végéig egy további példányt vár.
A jelenlegi, összesen huszonhét saját tulajdonú szélestörzsű, nagy kapacitású teherszállítójával már így is a katari állami tulajdonú cég rendelkezik a világ egyik legnagyobb ilyen gépparkjával, de a közeljövőben változtatásokat eszközölnek. Ez kizárólag a még megmaradt, de a flottában régóta kérdőjeles sorsú Airbus A330-200F-asokat érinti, amelyekből eredetileg nyolc repült a flottában, de a három lízingelt példány kivonása után csak az öt saját tulajdonú maradt.
Mint arról korábban beszámoltunk, Guillaume Halleux, az áruszállítási üzletág vezetője már 2018-ban fejtegette a kivonás lehetőségét, mert alig van olyan „vékonyabb” útvonal a Qatar Airways Cargo hálózatában, ahol indokolt lenne a használata a 777F-nél kisebb repülőgépeknek. Ismert, azért van szükség nagyobb kapacitásra, mert a környező államok blokád alá vonták Katart, így csak légi úton jut a szükséges importtermékekhez.
A csere tényét alátámasztja, hogy az eddig megrendelteken felül éppen az idei párizsi légiszalonon írt alá szándéknyilatkozatot a légitársaság vezetése további öt Boeing 777F megvásárlására, amelyet egy hónappal később kötelező érvényű megrendelésként véglegesítettek is.
Így várhatóan viszonylag rövid időn belül átveszik a gépeket, ha a gyártó is tartani tudja a mostani ütemet, amelyben egy év alatt hat példányt szállított le a dohai központú légitársaságnak a világ legnagyobb, kéthajtóműves áruszállító repülőgéptípusából.
Bár még körülbelül 30 regionális útvonalon használják az A330F-eket, várhatóan a 777-esek érkezésének ütemében fokozatosan távoznak a flottából – számolt be a Cargo Facts.
Azt nem lehet tudni, hogy a cég magyar fővárost érintő, Doha-Budapest-Prága-Doha teherszállító járatán mikor várható típuscsere, ezt pillanatnyilag kizárólag A330F-ekkel teljesítik.
Hosszabb távon a 777-esekre épít a cég, Halleux korábbi nyilatkozata szerint ez illeszkedik legjobban a stratégiába.
Az áruszállító flottában üzemelő másik Boeing, az ennél nagyobb kapacitású 747-8F bevetése csak bizonyos útvonalakon, nagy teheráru-központok felé irányuló útvonalakon indokolt. Ezek főleg távol keleti repterek, például Szöul és Hongkong, de alkalmanként Európa légterében, mások mellett hamburgi vagy kölni járaton is lehet találkozni a két Jumbo valamelyikével.
Ugyanakkor az öböl-menti cégek közül nem a Qatar Airways Cargo az első, amelyik kivonja Airbus A330F gépeit, előtte kevéssel az Etihad Cargo tett hasonlóan. Az Abu Dzabi-bázisú cég esetében nem az üzleti modell változása vagy az útvonalak általánosan nagyobb kapacitásigénye, hanem a légitársaság általánosan rossz anyagi helyzete húzódott meg a döntés hátterében.