Hamarosan közvetlen légijárat indul Albánia fővárosa, Tirana és Budapest között, az erről szóló megállapodást néhány hónapon belül aláírhatják a partnerek – mondta a gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár a magyar-albán gazdasági vegyesbizottág másik társelnökével, Adela Karapici albán gazdaságfejlesztési miniszter-helyettessel folytatott megbeszélését követően kedden, Budapesten.
Nyugat-balkáni és szófiai légi járatok kormány támogatással?
Magyar Levente hozzátette, ezzel
a mostani mintegy félnapos fárasztó út helyett 45-50 perces közvetlen repülőjárattal lehet majd közlekedni a két főváros között.
Az együttműködési területek között kiemelte a turizmust, ahol nagy fejlődésen ment keresztül Albánia az utóbbi években, megemlítve a több száz kilométeres tengerparti szakaszon végzett fejlesztéseket. Elmondta, a közeljövőben a legmagasabb szinteken fognak tárgyalásokat folytatni, hogy akár 10 milliárdos nagyságrendben valósulhassanak meg újabb fejlesztések magyar részvétellel.
Még áprilisban jelent meg az a pályázat, amelyet az állam írt ki nyugat-balkáni útvonalak üzemeltetésére. A kiírás szerint öt nyugat-balkáni útirányra várja az ajánlatokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a menetrend szerinti légi járatokat Podgorica, Pristina, Szarajevó, Szkopje, és Tirana útvonalon kell közlekedtetni közszolgáltatási szerződés (ún. public service obligation, PSO) keretében, legalább heti 2 retúr járattal. A pályázatok beérkezési határideje május 19-én 10 óra volt.
A feltételek között szerepelt, hogy a gépek életkora a szerződés teljesítésének időtartama alatt nem haladja meg a 8 évet, és legalább 30 fős minimum kapacitással kell rendelkezniük, továbbá valamennyi járaton magyar nyelven beszélő légiutas- kísérőnek kell szolgálatot teljesítenie.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az Albániából Magyarországra irányuló import 2015-ben 4,384 milliárd forintot tett ki, ami jelentős növekedés az egy évvel korábbi 631,3 millió forint és a 2013-mas 312,3 millió forint után. A magyar export Albániába tavaly 17,239 milliárd forintot ért el, a 2014-es 14,605 milliárd forint után.