Elkészült és január 22-én átadják a dél-izraeli nyaralóhely, Eilat új repülőterét. Először a régi légikikötőből a belföldi járatok költöznek át, majd várhatóan márciustól kezdve a hatvan kilométerre lévő Ovdából is a nemzetközi járatok, köztük vélhetően a fapadosoké is.
Némi késéssel – volt már szó 2017-es és 2018-as átadóról is – hamarosan megnyílik Eilat új repülőtere, amely a dél-izraeli üdülővárostól 18 kilométerre északra található.
Január 22-én átköltöznek a belföldi járatok, majd márciustól fokozatosan Ovdából a nemzetköziek is – közölte az izraeli reptérüzemeltető a Reuters hírügynökséggel.
Tehát vélhetően ide kerülnek majd a jelenleg Ovda repterére Budapestről is közlekedő fapadosok, mint a Wizz Air és a Ryanair, a különböző charter-járatok mellett.
Azt persze egyelőre nem tudni, hogy a szezonális, március végétől szünetelő Wizz- és Ryanair-járatok ismét elindulnak-e ősszel, de például az ír fapados eddig rendre visszahozta a téli menetrendi időszakra.
Azt, hogy a katonai-civil vegyes használatú, Eilattól mintegy hatvan kilométerre lévő Ovdából (amelynek infrastruktúrája megmaradt tartaléknak) az új helyre irányítják át a forgalmat, már a kezdetektől tervezték.
A mostani tájékoztatás szerint a befejezés késését az időközben elhatározott bővítés okozta, az állóhelyek számát és a futópálya hosszát is növelték. Az új helyszín kiváltja a város által körbenőtt, szűkös régi légikikötőt, amelynek területét hasznosítják.
A 2013-tól mintegy 400 millió euróért (mintegy 130 milliárd forint) a jordán határtól pár lépésre, az északra tartó országút mellett, Beér Ora település közelében felépített reptet a Columbia űrsikló katasztrófájában elhunyt Ilan Ramon vadászpilóta-asztronautáról, valamint a katonai repülőgépével lezuhant és meghalt fiáról, Aszaf Ramonról evezték el.
Egyetlen, de 3600 méter hosszú futópályával és párhuzamos gurulóúttal rendelkezik, évente 2 millió utast kezelhet a terminál, amelynek kapacitása több mint kétszeresére bővíthető. Információk szerint akár Boeing 747-esek fogadására is alkalmas az infrastruktúra.
Ami a megközelítést illeti, eleinte csak shuttle-buszokkal lesz elérhető Eilat, de már készül a távolsági buszok terminálja, a jövőben a tervezett nagysebességű vasútnak szintén volna itt megállója.
Amint az izraeli reptérüzemeltető emlékeztetett rá, nem csak azért építettek új légikikötőt, mert a régit kinőtték, hanem mert a tel-avivi mellett eddig nem volt nagyobb gépeket fogani képes másik helyszín.
Erre pedig azért látnak szükséget, hogy ne kelljen a távoli Ciprusra, vagy a szűkös Ovdába átirányítani a járatokat a tel-avivi reptér lezárásakor. Erre nem csak időjárási vagy egyéb körülmények miatt kerülhet sor, néhány éve a gázai övezetből indított rakétatámadások miatt kellett felfüggeszteni a forgalmat.