Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) nem hosszabbítja meg a 2020 tavaszán kiadott hozzájárulását, így az európai üzemeltetők 2022. július 31. után már nem használhatják cargo-célokra a részben erre átalakított utasszállító repülőgépeiket.

Az EASA még a világjárvány 2020 tavaszi kitörésekor engedélyezte, hogy a légitársaságok áruszállításra használják az utasszállító gépeiket, a fuvarozás iránti kereslet hirtelen megnövekedése és a járatok leállása miatt kiesett alsó fedélzeti (belly cargo) kapacitás miatt.

Az uniós hatóság számos repülőgéptípusra vonatkozó eseti engedélye szerint a légitársaságok az utastérben is szállíthattak árut, eleinte az ülésekre rögzítve, a válság elhúzódásával viszont több cég is kiszerelte az üléseket a gépeiből.

Az EASA korábban azzal kalkulált, hogy 2021 végéig legfeljebb 2500 utasszállítót fognak cargo-célokra használni, azonban a tényleges szám végül jelentősen alacsonyabb volt – a Flightglobal híre szerint.

Fotó: AIRportal.hu

Az áruszállításra kialakított gépekkel ellentétben az utasszállítók felső fedélzetét nem szerelték fel egy esetleges rakománytűz eloltására képes védelmi rendszerrel, ezért az európai hatóság a kockázatok minimalizálása érdekében csak meghatározott időre adta ki hozzájárulását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az EASA közlése szerint a pandémia okozta rendkívüli körülmények, amelyek indokolták az engedélyek kiadását, már nem állnak fenn.

Az ülésekre pakolt, hálóval lerögzített dobozok a Lufthansa egyik Airbus A350-900-as repülőgépének turista osztályú kabinjában. (Forrás: Lufthansa)