A repülőgépgyártó ragasztószalagot javasol átmeneti megoldásként, de már kidolgozta a végleges javítási eljárást egy közbenső réteggel.
A Boeing közlése szerint a Dreamliner-üzemeltetők a szárnyakon és a vízszintes vezérsíkokon tapasztaltak lepattogzó festést, amelyek oka az UV-sugárzás – írja a Reuters.
Egyelőre ragasztószalagokkal javasolják a problémás felületek lefedését, amint azt többféle, utasok által készített fotó is mutatja.
You look out a plane window to see silvery tape on the wing. Do you a) ask cabin crew, leading to a short explanation about speed tape so you can google more on it, or b) post an excitable and wrong tweet about Qantas repairing planes with duct tape.🤦♂️https://t.co/9yCXk9w86G
— Ghostly Exile (@ExileGhostly) September 30, 2022
A jelenség oka, hogy az eltérő anyagok más-más hőtágulással rendelkeznek, és úgy tűnik, a kompozit elemeknél gyakrabban előfordul a festék- és lakkrétegek repedezése, leválása.
A Boeing a közlése szerint már kidolgozta véglegesnek szánt megoldását: egy fekete, UV-blokkoló réteg kerülne az alapozás és a fedőfesték közé, erről adott be dokumentációt az USA légügyi hatóságának, az FAA-nek.
Beadványában a gyártó kitér arra is, hogy a lepattogzás és az ideiglenes ragasztószalagozás bár semmiféle repülésbiztonsági kockázatot nem jelent, a nagyközönség aggasztó jelenségeknek tarthatja.
A probléma ugyanakkor terhet ró az üzemeltetőkre, hiszen gyakrabban kell újrafesteni az érintett felületeket, illetve a leváló festék a repülőgépek élettartamát is csökkentheti (feltehetően akkor, ha nem orvosolják a gondot – a szerk.).
Mint ismert, a konkurens Airbus szintén nagy arányban kompozit építésű új generációs típusa, az A350-es hasonló problémákkal küzd, a leváló festésről videót is közzétett a Qatar Airways, amely emiatt igencsak komolyan összeveszett az európai gyártóval, az ügyből bíróság előtti eljárás lett.
@BoeingAirplanes @KenyaAirways speed tape in use, 4 months after sighted in June 2022. Is this safe? Is this acceptable? KQ787 Dreamliner. pic.twitter.com/75olzOUwCV
— Phillip A. Stander (@phillipstan) November 7, 2022