Az eredeti tervekhez képest mintegy 3 százalékkal alacsonyabb utasforgalomra számít a Ryanair a késve érkező Boeing 737 MAX-ok miatt. A társaság az idei első félévben nagyobb bevételből is ugyanakkora eredményt ért el, mint tavaly.
A Boeing új generációs keskenytörzsű gépéből a Ryanair 210 darabot rendelt, ebből 75 opcióként szerepel a könyvekben. Jelenlegi információik szerint az első féléves pénzügyi beszámoló szerint az első példány valamikor jövő márciusban, vagy áprilisban érkezhet meg, de további csúszás is elképzelhető, a 2020-as nyári menetrendi időszak előtt most az ír fapados 20 MAX érkezésével számol, miközben a tervek szerint ekkorra mát 58-nak kellene a flottában szolgálnia.
A közvetlen hatás abban mutatkozik meg, hogy a jövő márciusban induló 2021-es pénzügyi évben a társaság 162 millió helyett 157 milliós forgalommal számol.
Ez már csak azért is húsba vágó az ír ultrafapados társaságnak, mert a MAX-ok az NG-khez képest 4 százalékkal nagyobb kapacitást, és 16 százalékkal alacsonyabb fogyasztást tennének lehetővé. Azt pedig a Ryanair is kihangsúlyozta féléves pénzügyi jelentésében, hogy a csökkenő átlagos jegyár és a növekvő kerozinár folyamatosan szedi áldozatait Európában, így saját maguknak is fenn kell tartaniuk a költségkontrollt, ebben pedig a MAX-ok nagy segítséget nyújthatnának.
Erre engednek következtetni a Ryanair első féléves pénzügyi adatai is. Ezek ugyanis azt mutatják, hogy a társaság hiába szerzett 11 százalékkal több, 85,7 millió utast és növelte árbevételét ugyanekkora mértékben 5,3 milliárd euróra a tavalyi első félévhez képest, a költségszint a kerozin árának 22 százalékos emelkedése miatt 16 százalékkal 4,1 milliárd euróra nőtt. Ennek megfelelően az üzemi eredmény (4,1 milliárd euró) 1 százalékkal rosszabb lett, az adózott nyereség pedig nem változott a tavalyi első félévhez képest, 1,1 milliárd eurót tett ki.
A Ryanair a MAX-ok mellett a környezetvédelemmel is bő terjedelemben foglalkozott a jelentésében. E szerint a társaság elsőként hozta nyilvánosságra környezetterhelési adatait, amelyek az ő interpretációjuk szerint azt mutatják, hogy legalább 50 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátásuk, mint a három nagy európai csoporté (Air France-KLM, IAG, Lufthansa), 2030-ra 10 százalékkal csökkentik majd az emissziós értéket, 5 év múlva pedig teljesen műanyagmentesek lesznek a járatok.