Hárommilliárd eurós tőkeemelést és átszervezést hajt végre az olasz kormány az Alitaliában. Az viszont egyelőre nem világos, hogy mennyi dolgozóra lesz szüksége az államosított, és legalább két cégre szétbontott társaságnak.
Az Il Messaggero olasz napilap online kiadása Stefano Patuanelli olasz fejlesztési miniszter tájékoztatása alapján számolt be arról, mi várhat az újra állami kézbe került nemzeti légitársaságra.
Minden részlet egyelőre nem derült ki, de úgy tűnik, az új struktúrában két cég lenne, az egyik az Alitalia Cityliner, amelyben 12 lízingelt, regionális gép lenne, amelyekkel a rövidebb járatokat üzemeltetik. A „nagy” Alitaliában kapnának helyet a légiutas-kísérők, pilóták és a karbantartó személyzet mellett 20 szélestörzsű és 60 keskenytörzsű gép.
A földi kiszolgálást és mintegy 3000 munkavállalót egy harmadik cégbe szerveznék ki az olaszok, amely független lenne az Alitaliától. Szintén foglalkoznak a cargo-üzletág önállóvá tételével, főleg most, hogy a járványhelyzet miatt nagy igény van az áruszállító kapacitásokra.
Az új cégek június elsejével jöhetnek létre.
Arról csak találgatások vannak, hogy hány dolgozóval tervez a légitársaság. A Reuters jelentése szerint a kormány mindent megtesz azért, hogy mind a 12 000 munkavállalót megtartsák. Októberig 6600 ember marad kényszerszabadságon, fizetésük egy részét az állam garantálja. Az Il Messaggero számításai szerint 4500 dolgozó veszítheti el az állását.
A lap megjegyezte, hogy ez a karcsúsítás messze nem olyan nagy arányú, mint amit először a Lufthansa, majd a Delta kért az olaszoktól, nem véletlen, hogy egyik vételi ajánlatot sem fogadták el.
A légicéget 2017 májusa óta csődbiztosok irányítják, miután partnere és kisebbségi tulajdonosa, az emírségekbeli Etihad részben a milliárdos veszteségei miatt kiszállt az olasz társaság finanszírozásából, mivel az átszervezési tervét a szakszervezetek nem fogadták el.
A teljes államosítással 11 magántulajdonban töltött év zárul le az Alitalia történetében, amelyet leginkább a veszteséges működés jellemzett, ennek során háromszor próbálták meg újraszervezni a társaságot. Az utóbbi időszakban többször kitolt határidővel igyekezett az állam új tulajdonost találni, a jelentős kormányzati kölcsönök visszafizetési határidejének rendszeres meghosszabbításával.