A tankolt kerozin mennyiségének külön ellenőrzésére utasította a Boeing 777-esek személyzetét az USA légügyi hatósága, a gyártó már elkezdte a jelzőrendszer hibájának javítását.

A hiba a 777-es összes típusváltozatát érinti

Bizonyos esetekben nem jól mutatja a törzstartályban lévő üzemanyag szintjét a 777-esek rendszere, ezért az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) légialkalmassági direktívát adott ki, amíg a gyártó nem orvosolja a problémát.

A hiba azokat a példányokat érinti, amelyeket legalább százezer literes törzstartállyal szereltek fel.

A problémára azután derült fény, hogy több jelentés szerint a törzstartály esetén eltérés van az üzemanyagszint-jelző rendszer (FQIS) értéke és a tartályautó által feltöltött mennyiség között.

A 25 jelentett eset során, már a repülés korai, a felszállás után 3 órán belüli szakaszában az üzemanyag mennyiségével kapcsolatos hibát jelzett a fedélzeti figyelmeztető rendszer. A fenti esetekből 16 járat folytatta az útját, azonban ebből 10-nek kitérő repülőtérre kellett mennie az üzemanyag nem elégséges mennyisége miatt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hibát az a tervezési hiányosság okozza, hogy bizonyos körülmények között a fedélzeti számítógép nem megfelelő sűrűséggel számolja a törzstartályba betöltött üzemanyagot, így a valós mennyiségtől eltérő értéket jelez a személyzetnek.

Az esetek többségében a felvett mennyiségnél többet mutat a rendszer, így a járat a tervezettnél kevesebb üzemanyaggal indulhat útnak.

Hiába van előírva a keresztellenőrzés

A személyzetnek minden esetben ellenőriznie kell a felvett mennyiséget, ez azonban nem olyan egyszerű. A rendszer az üzemanyag tömegét figyeli és ennek alapján állítja le a tankolást a beállított érték elérésekor. A tartályautó ugyanakkor a tankolt mennyiség térfogatát számolja, mivel ez alapján fizet a légitársaság.

A két érték összehasonlítását az is nehezíti, hogy a fedélzeten lévő üzemanyag nemcsak a frissen felvett, hanem az előző járatról bennmaradt mennyiségből áll össze. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fentiek miatt jelentős pontatlanságok is kialakulhatnak a számítások elvégzése során. A légitársaságok ugyan előírják a felvett mennyiség keresztellenőrzését, azonban a jelentések alapján sok esetben ez nem történik meg, vagy helytelenül végzik.

Az átmeneti megoldás

Mivel a gyártónak még időbe telik a hiba elhárítása, az FAA, tekintettel a repülésbiztonsági kockázatra, légialkalmassági direktívát adott ki.

A hatósági utasításban új, az üzemanyagszint ellenőrzésére szolgáló eljárás mellett a repülőgép kézikönyvének módosítását is előírják.

Az új eljárás szerint a tankolás befejeztével – ha a törzstartályban lévő mennyiség is változott – a bal szárnyon található üzemanyagtöltő panelt be kell zárni, majd legalább 5 másodperc várakozás után újra kinyitni. Ekkor ugyanis a kerozin szintjét jelző egység újraszámítja a tartályokban lévő mennyiséget, amelyet aztán össze kell hasonlítani az előzőleg megírt tankolási jegyzőkönyvvel.

Amennyiben eltérés tapasztalható, azt korrigálni kell, majd meg kell ismételni a fenti lépéseket. A panel bezárása után végül értesíteni kell a légitársaságot és a személyzetet is, hogy az előírt eljárást elvégezték, és a rendszer által kijelzett mennyiség valós.

A fenti eljárás a repülőgép repülési kézikönyvébe is bekerült, annyi kitétellel, hogy azt nem feltétlenül a repülőszemélyzetnek kell végrehajtania, nekik elég, ha ellenőrzik, hogy azt tankolás után elvégezték.

A légialkalmassági direktíva utasításai mindaddig érvényben maradnak, amíg a Boeing el nem készül a hiba javításával. Ezt követően újabb utasítás kiadása várható az FAA-től.