A hibrid modell irányába mozdul el a következő időszakban a Belavia fehérorosz nemzeti légitársaság, és számos új járatot is indít minszki központjából.

Illusztráció, a Belavia 737-ese Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az elmúlt időszakban alkalmazott, a hálózatos légitársaságokra jellemző klasszikus modell helyett hibrid tarifarendszert vezet be a fehérorosz nemzeti légitársaság.

Az alap jegyárról leválasztják a különböző szolgáltatásokat, kedvező opciókat kínálva a kisebb pénztárcával rendelkező utasok számára. Ettől azt reméli a Belavia, hogy felveheti a versenyt diszkont vetélytársakkal. A kínálatban az olcsóbb jegyek mellett továbbra is elérhetők maradnak a prémium jegyárkategóriák és szolgáltatások.

Az új irányvonalat a kormányzat is támogatja. A Fehéroroszországba irányuló turizmus fejlődése érdekében a piac liberalizációját és a diszkont légitársaságok felé történő nyitást már korábban célul tűzte ki az ország vezetése, 2020 tavaszán a Wizz Air el is indítja járatát Budapestről Minszkbe.

Az új üzleti modell bevezetését tarifái átalakításával már meg is kezdte a Belavia, a teljesen új díjszabási rendszer fejlesztése az utolsó fázisban tart
– mondta el Anatoly Gusarov a Russian Aviation Insidernek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cégvezér egyelőre nem árult el részleteket erről, de azt elmondta, hogy az eddig alkalmazott, szimplán a járat telítettségén alapuló árazást megszüntetik.

Első lépésként bevezették az ülőhelyek kiválasztásért fizetendő felárat, ami a hibrid/diszkont modell egyik sajátossága, a skandináv Norwegian prémium diszkonttól egészen az ultra low-cost Ryanairig és Wizz Airig számos cég alkalmazza, ezzel is növelve az olcsóbb alap jegyáron kívüli kiegészítő bevételeket.

Az új elv szerint ezentúl, ha valaki feladott poggyász nélkül utazik a Belaviával, az a lehető legalacsonyabb árat fogja fizetni, többletet a csomaggal utazóktól és az extra szolgáltatásokat igénylőktől kérnek majd. Ezen túlmenően, ha az utas nem biztos benne, hogy adott időpontban szeretne repülni, a nagyobb rugalmasságot biztosító a harmadik vagy negyedik tarifából választhat.

Emellett a flotta és a minszki központú útvonalhálózat is jelentősen bővül 2020-ban, új közép-ázsiai és dél-európai célállomás válik közvetlenül elérthetővé a fehérorosz fővárosból menetrend szerint. Előbbi területen a spanyolországi (katalán) Tarragona közelében található Reus repülőterére, utóbbi irányban pedig a kazahsztáni Aktau felé indulhat meg a menetrend szerinti üzemelés a 2020/2021-es téli menetrendi időszakban.

A bővítés már az idei évben elkezdődik, keleti irányban egyebek mellett a grúziai Tbiliszi és Batumi városaiba, valamint a kaukázusi régióba sűríti járatait tizenegy útvonalán a Belavia. 

A charter forgalomban pedig a partner utazási ügynökségek kérésére a légitársaság vizsgálja még a ciprusi (páfoszi) és az egyiptomi járatnyitás lehetőségeit is.

Ami a budapesti útvonalat illeti, a 2019/20-as téli menetrendben a Belavia hetente négyszer (kedd, szerda, péntek, vasárnap) repül Minszk és a magyar főváros között, a jelenleg elérhető adatok szerint a 2020-as nyári menetrendben is megmarad ez a járatszám. Amint korábban megírtuk, 2019. október 24-től a Belavia leválasztotta a járatról a belgrádi kitérőt, így mindkét fővárosba önálló útvonal vezet.

A 2020-tól szükséges kapacitás megléte viszont még kérdéses, mert a cég nem tudta átvenni két Boeing 737 MAX gépét, amelyből jövőre már hét példánynak kellene a flottában repülnie.

Anatolij Guszarov szerint csak remélni tudják, hogy a következő nyári menetrendi időszak kezdetéig valóban megoldódnak a problémák, és más cégekkel együtt ők is megkezdhetik az új generációs keskenytörzsű használatát.

A Russian Aviation Insider másik beszámolója szerint nem egyedül az amerikai típusból fedezik az igényeket, idén decemberben és 2020 áprilisában egy-egy új Embraer E175 és E195 regionális repülőgépet vesznek át a NAC lízingcégtől.