Nehéz helyzetbe hozhatják a flottája mintegy kétharmadát nyugati lízingcégektől bérlő Belaviát az esetleges uniós szankciók, bár a fehérorosz nemzeti légitársaság határozottan tagadja, hogy részt venne az embercsempészek tevékenységében.

Frissítés: November 12-én a Belavia közölte, hogy a török hatóságok döntése alapján a légitársaság péntektől megtagadja a beszállást Törökország és Fehéroroszország közötti járataira az iraki, szíriai és jemeni állampolgárságú utasok részére. A török légitársaságok Minszkbe tartó járatait egy időre felfüggesztik.

Szankciókat helyezett kilátásba az Európai Bizottság elnöke azokkal a légitársaságokkal szemben, amelyek részt vesznek a migránsok Fehéroroszországba, illetve az Unió határainak közelébe szállításában.

Mint az elmúlt időszak híreiből ismert, feszült helyzet alakult ki a fehérorosz-lengyel  határon, ahol gazdasági bevándorlók tömegesen, és az utóbbi napokban erőszakosan próbálnak behatolni az Unió területére. A migránsok csoportjait feltételezhetően légijáratokkal szállították és szállítják Minszkbe, vagy az ország nyugati és észak-nyugati határa közelében lévő repterekre.

„Megvizsgáljuk azon légitársaságok szankcionálásának lehetőségét, amelyek elősegítik az embercsempészetet Minszk, majd az Európai Unió és Fehéroroszország között fekvő határ felé” – mondta Ursula von der Leyen az Európai Bizottság elnöke az MTI tudósítása szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hírügynökségi információk szerint az Európai Unió mintegy 30 személyt és szervezetet, köztük Uladzimir Makej fehérorosz külügyminisztert és a Belavia nevű fehérorosz légitársaságot is célba veszi az intézkedésekkel. Ugyanakkor sajtóértesülések szerint azt is vizsgálják, hogy a Minszkbe naponta két járatot üzemeltető Turkish Airlines, valamint a fehérorosz fővárosba szintén repülő Flydubai és a szíriai Cham Wings részt vesz-e a migránsok szállításában.

Fotó: AIRportal.hu

A Belavia határozottan tagadja a vádakat, miszerint részt venne az embercsempészek tevékenységében és a migránsok szállításában. A légitársaság közlése szerint nem üzemeltet járatokat azokba az országokba, ahonnan az EU határán feltorlódott bevándorlók származnak, ugyanakkor a Guardiannak adott közlésükben jelezték, hogy nem utasíthatják vissza olyan utasok szállítását, akik a megfelelő dokumentumokkal rendelkeznek a járatokra történő felszálláshoz.

A Belevia emellett korlátozta a repülőjegyek kiállításának jogát azon utazási irodák és közvetítők számára, amelyek elemzésük szerint kockázatot jelenthetnek, illetve a magas kockázatú országok állampolgárai számára nem értékesítenek jegyeket.

Mint ismert, az Európai Unió már május végétől szankciókat vezetett be Fehéroroszországgal szemben, az összes fehérorosz légitársaság, köztük a Belavia járatait is kitiltották a tagállamok repülőtereiről a Ryanair ország felett átrepülő gépével történt incidens miatt, később pedig az Unió légterén történő átrepülésüket is korlátozták.

A nyugati országok további szankcióként megakadályozhatják a Belaviát abban, hogy a nyugati gyártóktól szerezzen be új repülőgépeket, illetve finanszírozási oldalon is akadályokat gördíthetnek a belorusz légitársaságok gépvásárlásai elé.

Az uniós szankciók azonban akár rövid távon is nehéz helyzetbe hozhatják a nagyrészt lízingelt Boeing 737-eseket és Embraer E-Jeteket üzemeltető Belaviát.

Forrás: Embraer

A fehérorosz légitársaság birtokában a flottakövető adatbázisok szerint jelenleg 28 repülőgép van, 3 darab Boeing 737-300, 9 Boeing 737-800, 1 Boeing 737 MAX 8, 3 Embraer E195-E2, 5 Embraer ERJ-175 és 7 Embraer ERJ-195. Közülük hat darabot (1 Boeing 737 MAX 8, 3 Embraer E195-E2, 2 Embraer ERJ-175) jelenleg tárol a légitársaság, a maradék 22 példányt használja járatain.

A Belavia mindhárom saját tulajdonú E195-E2-es repülőgépe Kazahsztán fővárosa, Nur-Szultan repülőterén parkol október 26. óta, a flottában lévő egyetlen 737 MAX 8 pedig május vége óta nem teljesített járatot.

A ch-aviation adatai szerint a teljes flotta mintegy kétharmada, azaz húsz repülőgép nem saját tulajdonú, hanem bérelt példány, amelyeket írországi és amerikai lízingcégeken keresztül szerzett be, bérel és finanszíroz a légitársaság.

Az AerCaptől három Boeing 737 és három Embraer ERJ190, az SMBC Aviation Capitaltól és a Thunderbolt Aircraft Lease-től egy-egy Boeing 737-800, a Nordic Aviation Capitaltól négy ERJ 170 és három ERJ 190 repülőgépet lízingel a Belavia.