A már sikerre vitt elektromos hajtású kisgépek után újabb fejlesztési irányba indul el a Pipistrel, a szlovén gyártó 10 éven belül hidrogénmeghajtású regionális utasszállító forgalomba állítását tervezi.
A megújuló energiával meghajtott repülőgépek fejlesztésének egyik legnagyobb potenciállal rendelkező iránya a hidrogén üzemanyagcellás konstrukció, amely egyes vélemények szerint az elektromos meghajtásnál is nagyobb lehetőségeket tartogat hosszabb távon, kiváltva a fosszilis üzemanyagokat.
A Pipistrel szlovén repülőgépgyártó most bejelentette, a világon elsők között vág bele ilyen meghajtással működő utasszállító fejlesztésébe, tervei szerint tíz éven belül, már 2030-ban forgalomba is állítaná az első példányokat.
A forgalomba állításra kitűzött viszonylag rövid céldátumhoz hozzájárul, hogy a Pipistrel részt vesz két, az Európai Unió által finanszírozott kutatási programban is, amelyek közül a Unifier keretében már foglalkoznak a hidrogénes hajtáslánc fejlesztésével – írta meg a Flightglobal.
A Miniliner fantázianéven bemutatott új koncepció a tervek szerint 19 utast vehet majd a fedélzetére, hatótávolsága pedig körülbelül 1800 kilométer lesz egy tankolásnyi folyékony hidrogénnel.
A Pipistrel szerint ugyanakkor egy ekkora repülőgép optimális esetben 3-400 kilométeres, rövidtávú útvonalakon tud a legjobban üzemelni. A jelentősen nagyobb hatótávolság a kiszolgálás kezdeti nehézségeit hivatott áthidalni, hogy elegendő legyen egy oda-vissza út után megtankolni a repülőgépet, ha a célállomáson nincs ehhez kellő infrastruktúra.
Ezen felül külön akkumulátorokkal tervezik fedezni az összesen 2 mW teljesítményűre szabott motorok felszálláskori, kiugróan nagy energiaigényét. A várakozások szerint az esetek döntő többségében ugyan elegendő az üzemanyagcellák teljesítménye, de az akkumulátorokkal extra rövid, akár 800 méteres futópályáról is végrehajtható lesz a felszállás.
A gyártó másik célja, hogy a típus 40 százalékkal olcsóbban üzemeltethető legyen, mint egy vele azonos méretű, hagyományos meghajtású repülőgép.
A konstrukciót egyelőre nem véglegesítették, még három különböző változat van a tervezőasztalon, ezekben közös a törzs és a kompozit szárny, de különböző a motorok és például a farokrész kialakítása. Részleteket emiatt nem hoztak nyilvánosságra, de a hírek szerint a beszállítókkal már megállapodtak, továbbá egy francia és egy ír légitársaság is bekapcsolódott már a programba.
Hiányzik viszont a biztos pénzügyi háttér, valószínűleg külső befektetők segítségére lesz szükség, hogy elindulhasson az értékesítés, és felépülhessen a gyártósor Szlovéniában. A pénz megszerzése a remények szerint nem jelent majd nagy kihívást, mert 1500 darabra becsülik a Minilinerre mutatkozó piaci igényt.