A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elemzése szerint 2036-ra India lesz a harmadik legnagyobb légiközlekedési piac, de a kormánynak még sok tennivalója van az üzlet könnyítése érdekében.

A montreáli székhelyű szervezet elemzése szerint a 2010-ben még csak 79 milliós forgalmú Indiában 2017-re 158 millióra nőtt az éves utasszám, de még ez is háromszor ekkorára, 520 millióra emelkedik 2036-ra és Kína, valamint az Egyesült Államok után a harmadik legnagyobb légiközlekedési piac lehet.

A légiközlekedés Indiában 7,5 millió munkahelyet támogat, ezek közül 390 ezeret közvetlenül, az iparág mintegy 30 milliárd dollárral járul hozzá az országos éves bruttó nemzeti össztermékéhez (GDP).

A belföldi járatokon a kihasználtság 90 százalékos, 2017-ben összesen 98 millió belföldi utas volt, az átlagos jegyárak pedig az inflációs hatás kiszűrése után 70 százalékos csökkenést mutatnak. a 2005-ös szinthez képest. A belföldi járatpárok száma a 2015-öshöz képest megduplázódott, a fapados cégek szállítják az Indián belüli utasok 70 százalékát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nemzetközi forgalom ehhez képest némileg visszafogottabb, 2017-ben 60 millió nemzetközi utazást rögzítettek, ezen a piacon csak 25 százalékos részesedése van a diszkontoknak. Az ország 2008-ban még 230, tavaly már 304 nemzetközi célállomással volt összekötve.

Mumbai Nemzetközi Repülőtér – Belföldi terminál. Fotó: Mumbai Airport

A további növekedés alapjai az IATA szerint stabilak, 2036-ra India populációja eléri az 1,6 milliárdot, az éves keresetek a 2006-os szint ötszörösét, 5 ezer dollárt is elérik, a középosztály mérete a mai 2-ről 20 százalékra emelkedik a teljes társadalmon belül.

Ahhoz azonban, hogy a légiközlekedésben rejlő potenciált ki lehessen aknázni, a kormánynak segítenie kell a cégeket a jogrendszer módosításával. A túlzott protekcionizmus az IATA szerint 4,9 százalékos, míg egy liberalizált piac akár 9,1 százalékos éves növekedést is hozhat.

Fotó: AIRportal.hu

Az IATA ezen álláspontját erősíti az is, hogy Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója (nem mellesleg az IATA következő vezetője) kijelentette: csak a lehetetlen  jogszabályok miatt nem indította még el indiai légitársaságát.