A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légiközlekedés szereplőinek le kell vonniuk a konzekvenciákat a mostani koronavírus-járványból, tanulniuk kell belőle, és biztonságosabbá, az ilyen esetekre kevésbé érzékennyé kell válniuk.

Rafael Schvartzman, az IATA európai igazgatója a szervezet videokonferenciáján ezt az AIRportal.hu kérdésére válaszolva mondta. Szerinte nem csak a légiközlekedés, hanem a gazdaság sok másik ágazata is át fog alakulni. Ennek részletei nem ismertek még, de a szakember abban biztos, hogy a légiközlekedés kiemelkedő szerepe nem fog változni.

„Nem tudjuk még, hogy mi lesz ennek a helyzetnek a vége, de meg kell tennünk mindent, hogy a légiközlekedés erősebb legyen” – fogalmazott Schvartzman.

Fotó: AIRportal.hu

John Grant, az OAG vezető elemzője korábban egy videokonferencián lapunk kérdésre azt mondta, hogy a kilábalás a helyzetből a korábbi válságok utáni folyamathoz képest hosszabb lesz, mert az utóbbi években fenntarthatatlan módon növekedett a légiközlekedés.

Az IATA igazgatója az AIRportalnak azt mondta, egyetért abban, hogy a korábbiakhoz képest a légiközlekedésnek ezúttal hosszabb időre lesz szüksége túljutni a járvány hatásain, de ennek oka szerinte csak az, hogy a gazdasági visszaesés miatt átmenetileg alacsonyabb lesz a kereslet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kilábalással kapcsolatban megjegyezte még: nagyon súlyos hatásai lesznek az európai légiközlekedésre nézve, hogy az Egyesült Államokban kontinensünkhöz képest várhatóan hetekkel később lehet majd vége a kényszerintézkedéseknek.

Európa lett a koronavírus-járvány miatti globális problémák középpontja, a közlekedés a korlátozások hatására legalább 80 százalékkal esett, Európában 76 milliárd USA-dollárral csökkenhet a légicégek bevétele az egy évvel korábbihoz képest, és éves szinten 46 százalékkal kevesebb lehet az értékesített utaskilométerben mért teljesítmény.

Ennek nyomán likviditási krízis állt elő, a cégeknek átlagosan két havi működésre elegendő készpénzük van. Megmentésükre – függetlenül attól, hogy a profitjukat mire költötték – szükség van szerinte, mert 70 millió munkahelyet támogatnak és 129 milliárd dollár adóbevétele származik az iparágból a kormányoknak.

Szintén kérdésre válaszolva Rafael Schvartzman azt mondta, Európa nagyon töredezett piac volt a járvány előtt is, sok cég a koronavírus miatt került nehéz helyzetbe, de többük előtte sem volt a legjobb formában. Egyelőre nem lehet megbecsülni, hogy mennyi légitársaság megy csődbe, de az áruforgalom fenntartása miatt fontos lenne minél többet megmenteni.