A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség legfrissebb becslései szerint 20 éven belül közel megduplázódik majd a jelenleg 3,8 milliárdos utasforgalom.

 | © AIRportal.hu

A montreáli székhelyű, 260 légitársaságot tömörítő kereskedelmi szövetség lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint éves szinten 3,7 százalékos bővüléssel számolnak, így 2035-re 7,2 milliárdra emelkedhet az éves utasforgalom.

A legnagyobb igény az IATA becslése szerint az utasforgalom ma is legnagyobb szeletét, 40 százalékát adó ázsia-óceániai térségben keletkezhet, az új utasok fele ebben a térségben jelentkezhet. A legnagyobb piac Kína lehet az Egyesült Államok helyett 2029-től, a harmadik helyre pedig India jöhet fel, miután az ország 2026-ban átveszi ezt a helyet az Egyesült Királyságtól.

Az IATA a legvalószínűbb becslést közölte, ugyanakkor megjegyzeték, hogy másik két lehetőség is van. Az egyik szerint a szektor további liberalizációja felgyorsul, amely a forgalom megháromszorozódásához vezethet a 2015-ös szinthez képest, de a protekcionizmus lassíthatja is a folyamatot, utóbbi esetben 2,5 százalékkos éves bővüléssel számolnak.

Az elemzés kimutatta azt is, hogy a világ régiói közül Európában várható a legkisebb, 2,5 százalékos bővülés, így az időszak végére 1,5 milliárdos forgalom bonyolódhat az öreg kontinensen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója szerint a komrányok jelenleg inkább akadályokat emelnek a kereskedelem elé ahelyett, hogy ledöntsék azokat, és ha ez folytatódik, akkor a 2,5 százalékos éves bővülési ráta a legvalószínűbb. Emiatt a munkahelyek bővülése is lassabb lesz, és ennek már a világgazgazdaság is megissza majd a levét – közölte.

Repülőteret, vagy repülőgépet bővítsenek?

Fotó: Airbus Industrial | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus Industrial

A bővülésnek légügyi szakértők, és az IATA szerint is van egy másik akadálya is, ez a kapacitás. Arról ugyanis jelenleg is folynak a viták, hogy melyik piaci szereplőnek kell leginkább fejlesztenie: a légitársaságoknak azzal, hogy nagyobb gépeket rendelnek, vagy a repülőtereknek a földi infrastruktúra bővítésével.

Utóbbinak jelentős gátjai is lehetnek, erre tökéletes példa a Londonban évek óta zajló polémia Gatwick, illetve Heathrow bővítéséről. A felek hosszú hónapok óta nem tudják eldönteni, hogy melyik repülőteret bővítsék egy újabb futópálya építésével.

Az Airbus korábbi előrejelzésében hasonló forgalombővülést vizionált, és erre alapozta meg korábban az A380-as Superjumbo üzleti tervét is. A jelek azonban azt mutatják, hogy a légitársaságok ódzkodnak egy ekkora gép megvételétől: idén eddig egyetlen egyet nem sikerült értékesítenie Toulouse-nak, ha nem számítjuk a Skymark A380-asainak ANA-ra való rásózását.