A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője szerint bár a légi áruszállítás a kereskedelem visszaesésével küszködik, egyelőre korai arról beszélni, hogy a folyamat a légitársaságok csődjéhez is vezetne.
Alexandre de Juniac a szervezet varsói konferenciáján az AIRportal.hu kérdésére válaszolva azt mondta: erre az évre 4 százalékos visszaesést becsülnek, de egyelőre korai lenne arról beszélni, hogy a haszonkulcson lévő hatalmas nyomás és a visszaesés vajon konszolidációhoz vezet-e, lesznek-e légitársaságok, amelyek csődöt jelentenek.
Az Eurocontrol friss kimutatásai szerint a légi járatok számának bővülési üteme folyamatosan csökken, Európában augusztusban az egy évvel korábbihoz képest mindössze 0,4 százalékkal közlekedett több járat.
Ezzel kapcsolatban lapunknak azt mondta, ahogy az áruszállítást, úgy az utasforgalmat is befolyásolják a kereskedelmi intézkedések, jelenleg egy lefelé ívelő ciklusban vannak.
A konferenciát megnyitó beszédében Alexandre de Juniac arról szólt, hogy nagyon nagy kihívás ma Európában légitársaságot irányítani, mivel csak szeptemberben 4 cég jelentett csődöt. Ennek okai között megtalálhatók a magas adók, az egyre kiszámíthatatlanabb geopolitikai tényezők és a lassuló gazdasági növekedés is.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a légitársaságok jóval a mostani klímatüntetések előtt felismerték, hogy lépniük kell a fenntartható fejlődés felé, a CORSIA semlegesítő programnak köszönhetően 2020-től karbonsemleges lehet a növekedés, 2050-re pedig a 2005-ös szint felére tudják majd csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.
Ehhez azonban álláspontja szerint a kormányoknak is segítenie kell és támogatniuk kell a fenntartható üzemanyag gyártását és beszerzését, mivel ezek akár 80 százalékkal is képesek csökkenteni az emissziót.
Az IATA legutóbbi statisztikái szerint augusztusban 3,9 százalékkal csökkent az áruszállítás volumene az egy évvel korábbihoz képest, ezzel augusztus lett a 10. hónap egyhuzamban, amikor csökkenést mértek, amire a 2008-as válság óta nem volt példa. A visszaesés hátterében főként az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború húzódik meg.
A légitársaságok 2 százalékkal növelték a kapacitásokat, így a piacon 16. hónapja nagyobb a kínálat, mint a kereslet, ezzel pedig nem csak a járatok kihasználtsága csökken, de egyre nagyobb nyomás helyeződik a jövedelmezőségre is.