Az ENSZ repülési szervének előzetes adatai alapján 4,3 milliárd utast szállítottak a világ légitársaságai menetrend szerinti járatokon 2018-ban, ez 6,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) adatsora szerint 38 millió járat indult el világszerte az elmúlt évben, az értékesített utaskilométerben számolt teljesítmény 6,7 százalékkal 8700 milliárdra növekedett. A bővülési ütem jelentősen elmarad az egy évvel korábbitól, 2017-ben ugyanis 7,9 százalékkal volt több utas, mint 2016-ban.

Ennek oka az ICAO elemzése szerint az, hogy a magasabb kerozinárak miatt mérséklődött az általában az alacsony jegyárak által stimulált keresletnövekedés. Ezt a negatív hatást azonban ellensúlyozta a globális kereskedelmi környezet jó állapota, a világ GDP-je 3,1 százalékkal emelkedett. Fontos azonban hozzátenni, hogy a Világbank a következő két évre ennél alacsonyabb bővülési ütemmel számol.

Illusztráció. (Forrás: IATA.org)

A világ 1,4 milliárd nemzetközi utasainak felét tavaly légi úton szállították, a globális kereskedelemben a légi közlekedésnek 35 százalékos aránya van – emelte ki az ICAO. Értékesített utaskilométerben számolva a nemzetközi utasforgalom 6,4 százalékkal erősödött, szemben az egy évvel korábbi 8,4 százalékkal, Észak-Amerikát leszámítva világ minden régiójában alacsonyabb bővülési ütemet mértek a tavalyinál.

A nemzetközi utasforgalom sorrendben Európában, Ázsia-Óceániában és Észak-Amerikában volt a legerősebb, de Ázsia-Óceánia folyamatosan zárkózik fel, mivel itt mérték a legnagyobb, 7,3 százalékos bővülést.

Hirdetés
Európában volt a legnagyobb a fapadosok aránya. Fotó: AIRportal.hu

A belföldi forgalom 7,3 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, ez 0,2 százalékponttal magasabb, mint az egy évvel korábbi adat. Ehhez főként Észak-Amerika járult hozzá, de a világ belföldi forgalmának legnagyobb része (42 százaléka) továbbra is Ázsia-Óceániában van.

Az ICAO elemzésében kitért a fapados légitársaságok tevékenységére is, az adatok azt mutatják, hogy a szektor 1,3 milliárd utast, a teljes mennyiség 31 százalékát vitte, a diszkontok legnagyobb piaci részesedése pedig Európában van, ahol az utasok 36 százaléka választja őket.

A járatok töltöttsége rekord magas szintet ért el 2018-ban, annak ellenére, hogy a légitársaságok szintén rekord mértékű, a megelőző évit 6 százalékkal meghaladó kapacitást dobtak a piacra. A járatok átlagos töltöttsége 0,6 százalékponttal 81,9 százalékra emelkedett, de fontos megjegyezni, hogy Dél-Amerikában és a Közel-Keleten csökkent a repülőgépek kihasználtsága. A legalacsonyabb értéket Afrikából (71,8 százalék) a legmagasabbat (84,5 százalék) Európából jelentették.

Ahogy arra év közben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is felhívta a figyelmet, a raktárfeltöltési ciklus befejeződésével csökkent az áruforgalom volumene, de a Kína és Amerika között kibontakozó kereskedelmi háború is hátráltatta a cargo szektor teljesítményét. Ezek együttes hatásaként az áruforgalom 4,5 százalékkal haladta meg a tavalyi szintet, ez a bővülési ráta fele a megelőző évinek.

Az ICAO kiemelte, hogy a 2018-as átlagos kerozinár 31 százalékkal volt magasabb, mint 2017-ben, de még a tíz éves átlag alatt maradtak. Emiatt bár a légitársaságok alapvetően jövedelmező évet zárhatnak, az összesített adózott nyereséget 34 milliárd dollárra várják, ennek felét az észak-amerikai cégek adhatják.