Indiában a polgári légiközlekedésért felelős miniszter közölte, hogy szakértői csoportot állítottak föl egy száz üléses regionális géptípus létrehozásának előkészítésére.
Nagyobb szerepet vállalna a légiipari részegységek gyártásában India, e célra szakértőkből álló bizottságot is felállítottak a polgári légiközlekedésért felelős miniszter tájékoztatása szerint – írja az indiai The Economic Times online portálja.
A tárcavezető arról is szólt, hogy egy másik testület pedig felméri, mik a lehetőségek egy akár száz üléses regionális repülőgép kifejlesztésére.
Mint a cikk emlékeztet rá, volt már próbálkozás Indiában saját repülőgéptípus kifejlesztésére. A kilencvenes években kezdték egy 14 üléses utasszállító tervezését, külföldi partnerekkel (a légcsavart például német cég készítette).
A Saras PT-1 első prototípusának 2004-es szűzfelszállása után öt évvel azonban lezuhant a másik tesztgép, aztán hosszú csönd következett. Ám a háttérben a fejlesztés nem állt le, az idén januárban egy új változat a levegőbe emelkedett.
Indiában két vezetője lehetne a száz üléses repülőgép projektjének, a National Aerospace Laboratories (NAL), vagy a Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
A The Economic Times-nak megszólaló szakértők szerint viszont bizonyosan szükséges volna külföldi és/vagy magánvállalatok részvételére is, főleg a hajtóművek tekintetében.
Arról egyébként nem tudni, hogy turbólégcsavaros vagy sugárhajtású gépről lenne szó. Az viszont biztos, hogy nehéz ügy volna belépni az Embraer, a Bombardier és az Airbus, valamint az ATR által uralt piaci szegmensbe.
Az adatbázisok szerint Indiában hetven darab 70-100 ülés közötti befogadóképességű repülőgép üzemel, a társadalom és a gazdaság fejlődésével egyre nagyobb az igény a légiközlekedésre, és egy ilyen kategóriás típusnak lehetne létjogosultsága.
Mint megírtuk, az indiai Spice Jet a bevezető légitársasága a 90 utasra sűrűbb széksorokkal berendezett, módosított kabinkialakítású Bombardier Dash 8 Q400-asnak.