Frankfurt, Moszkva, Doha és Helsinki – többek közt ezek lesznek azok a városok, ahová a berepülési program utolsó fázisában, az útvonal teljesítő próbáinak keretében ellátogat az A350-900XWB. Az Airbus repülőgépgyár legújabb szélestörzsű típusa összesen tizennégy várost érint, hogy demonstrálja, készen áll forgalomba bocsátására.
Ilyen az első utasüléses A350XWB fedélzete
Felszállt az első utasokkal teli A350XWB
A három hetes időszak alatt az MSN5 összesen négy utat fog repülni, amelyek során tizennégy városban száll le. Az első útvonal, amelyre július 24-én indult a gép Toulouseból az Északi-sarkvidéken keresztül a kanadai Iqaluitba vezet. Innen aztán vissza Európába, ahol Frankfurt lesz a célállomás, majd ismét a bázis, Toulouse. A második vonalon a távol-keleti térségbe repül a gép, először Hong Kong, majd Szingapúr visszatérő, többszöri érintésével – vélhetően a térség erőteljes piaci potenciájából is fakadóan.
Végéhez közelít az első A350XWB típusváltozat, a 900-as tanúsító eljárása. A határokat feszegető, durva teszteken már túl van a prototípus-flotta, azok zárásaként a megszakított felszállás képezte a vizsga tárgyát, amelyet sikeresen abszolvált a kompozit Airbus.
Az összesen öt prototípus közül most a legfiatalabbon, az első felszállását kicsivel több mint egy hónapja végrehajtott ötös számún (MSN5) a sor, hogy gyártójának és a hatóságiaknak egyaránt bizonyítsa, a típus készen áll. Ezért miután a gépre kiegészítőleg felkerült a világkörüliségre utaló „Around the world” matrica, a gép tegnap el is indult az első útjára. A járatokat az Airbus berepülő pilótái teljesítik, de ellenőrként a fedélzeten lesznek az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) pilótái, és utasokkal együtt repülve is vizsgázik majd az A350-es.
Az MSN5 az MSN2 után egyébként a második olyan gép a flottában, amelynek fedélzete ugyanolyan mintha az egy légitársaság számára készült volna. Nem mérőműszerek és számítógépek, hanem 42 business és 223 turista osztályú ülés van rajta telepítve, a hozzájuk tartozó utasellátó és kényelmi berendezésekkel együtt.
Az A350XWB programot alaposan figyelők emlékezhetnek rá, hogy az MSN2-es június elején már teljesített útvonal próbákat, de az ún. ELF, vagyis Early Long Flight járatokról tudni kell, azok nem voltak részei a hivatalos berepülésnek, csupán a gép rendszereinek minél alaposabb, valódi utasokkal való ellenőrzéseként szolgáltak, amolyan bemelegítésként.
Most viszont az MSN5 esetében a hatóság vizsgaszerűen figyel minden részletet, köztük például az automata leszállás protokollját, vagy éppen a típus földi kiszolgálhatóságát és az üzembiztosságát is. Nem véletlen, hogy a gép több olyan városba is visszatér, amelyek egy-egy részvizsga, például a magashegyvidéki, forró égövi vagy fagyos tesztek helyszínéül szolgáltak korábban.
Ha minden jól megy, az Airbus körülbelül szeptemberre, de mindenképp még az őszre várja az A350-900XWB típusengedélyeit, amelyet követően az indító légitársaság, a Qatar Airways kapja meg elsőként sorozatgyártott gépét, várhatóan még az év vége előtt.