Meglepetésre nem 2019-ben, hanem már idén májusban hozzájut egy Boeing 777-300ER-hez az Iran Air, a Turkish Airlines által lemondott példányhoz. Egyes források szerint ehhez kapcsolódóan felfrissített arculatot is kaphat a légitársaság. Emellett sikerült megoldani az ATR-72-esek körüli problémát is, az iráni cég hamarosan átveheti az első négy darabot a turbólégcsavaros típusból.
Szolgálatba áll az Iran Air első új A330-asa
Gőzerővel folytatódik a kiöregedett flotta megfiatalítása az Iran Airnél: az aero.de híre alapján az elmúlt hetekben átvett egy darab Airbus A321-es és az A330-200-asok után hamarosan egy Boeing 777-300ER érkezhet az amerikai gyártótól.
A hír azért meglepetés, mert eredetileg csak 2019-től kapott volna az iráni állami légitársaság a nagy teljesítményű, kéthajtóműves Boeing-típusból. Amint arról az AIRportal.hu többször is beszámolt, a nyugati nagyhatalmakkal való kiegyezés után Irán a Boeing és az Airbus palettájáról is megrendelt nyolcvan, illetve mintegy száz repülőgépet. Előbbitől 50 darab 737 MAX-ot, tizenöt 777-300ER-t és tizenöt 777-9-est várnak.
Az 1462-es gyártási számú, vadonatúj 777-est eredetileg a Turkish Airlines rendelte, e hónapban adta volna át a Boeing. Azonban a gondokkal küzdő török légitársaság átgondolja a flottafejlesztését, így lemondta ezt a repülőgépet. Az Iran Air színeibe a napokban festik át, az EP-IQA lajstromjelet kapja meg, és így 2019 helyett már most májusban át is veheti az iráni légicég.
Azt nem tudni, hogy további 777-esek is követik-e ezt a példányt az idén, vagy egyedülálló esetről van szó csupán. A Paine Field-i gyárat figyelő blog szerint a Boeing-szélestörzsűn az Iran Air felfrissített arculata jelenik majd meg, de erről több és biztosabb információ egyelőre nincsen.
Az aviationiran.com szerint az Iran Air szakemberei vizsgálják az ex-Turkish 777-est, hogy a belső tér megfelel-e az iráni légitársaság igényeinek. Ha igen, heteken belül átrepülik Teheránba, ha nem, a módosítások miatt némileg később veszik majd át. A portál közölte, hogy megvannak a szükséges exportengedélyek a teljes Boeing-rendelés átvételére is.
Eközben sikerült megállapodnia az irániaknak a turbólégcsavaros gépeket gyártó, részben Airbus-tulajdonban lévő ATR gyárral is az aviationiran.com [url=http://www.aviationiran.com/2017/04/10/iranair-signs-atr-deal-first-delivery-in-15-days/#.WO9vGVSLTIU
]másik[/url] cikke szerint. Ahogy arról beszámoltunk, a hajtóműveket gyártó Pratt&Whitney Canada nem akart garanciákat adni az alkatrészellátásra és szolgáltatások biztosítására, azt azonban nem tudni, milyen indokokkal.
A hírek szerint az Iran Air megfenyegette az ATR-t, hogy lemondja a húsz ATR-72-600-asra szóló fix és ugyanennyire opciós megrendelését, ha a gyártónak nem sikerült a Pratt&Whitney-t rábírnia a tárgyalásra és megegyezésre.
A fenyegetés hatott, és sikerült tető alá hozni a megállapodást, mind az iráni közlekedési minisztérium, mind az ATR megerősítette e tényt. Ennek értelmében a hajtóműgyártó helyett maga az ATR biztosítja az alkatrészeket és a karbantartási szolgáltatásokat, különleges megoldásként, és erre való jogosultságát, engedélyeit igazolni is tudta Irán felé.
Az Iran Air így a következő két hétben átveheti az első négy példányt, több gépet is lefotóztak már spotterek a légitársaság színeiben. Az idén összesen kilenc ATR-72-600-ast kapnának, bár csak nyolcnak a finanszírozását sikerült egyelőre megoldani. A maradék tizenegy példányt 2018-ban vennék át. Az opció végleges megrendeléssé alakításáról egyelőre nem érkezett hír.