Levélben fordult a Boeing, az Airbus és az ATR vezetéséhez az iráni légiügyi hatóság, megtudakolni, hogy számíthatnak-e a 2018-ban a szankciók miatt felfüggesztett szerződések újbóli hatályba helyezésére.
Az iráni Press TV tudósítása szerint azok után próbálkozott be az USA-beli gyártónál, hogy a Biden-adminisztráció munkába állt. Az új kormányzat ugyanis bejelentette, Donald Trump korábbi elnök minden intézkedését felülvizsgálják.
Ezek között szerepel az a 2018 tavaszi rendelkezés is, amely visszavonta az amerikai cégek iráni exportengedélyét, emiatt nem lehetett teljesíteni a közel-keleti ország megrendeléseit. Mivel az Airbus és az ATR gépei is használnak amerikai alkatrészeket, ezek a szerződések is ellehetetlenültek.
Irán a három gyártótól 36 milliárd USA-dollár értékben vásárolt volna összesen 230 új repülőgépet.
Mint arról korábban többször beszámoltunk, 80 példányt rendeltek az Iran Airnek a Boeingtől listaáron számolva közel 17 milliárd USA-dollárért, illetve az Iran Aseman Airlines számára 30 darab 737 MAX-ot. Az Airbustól 100, az ATR-től 20 gépet vásárolt volna az ország.
Az amerikai típusokból egy sem érkezett meg, de Airbusból három, az ATR-től 13 példányt sikerült átadni a szankciók életbe léptetése előtt. Források szerint a Boeing könyvelésében nem is szerepelnek a szerződések, az Airbus viszont nem kötelező érvényűként még mindig nyilvántartja a megrendelést.
Az állami Tasnim hírügynökségnek az iráni légügy vezetője most azt mondta, a szerződéseket felfüggesztették, ezért levélben érdeklődtek: van-e esély arra, hogy újból életbe léptessék, és elkezdődjenek a repülőgépek átadásai.
Joe Biden amerikai elnök korábban jelezte, kész újra diplomáciai útra terelni Irán ügyét, de külügyminisztere, Antony Blinken azt mondta, időre van még szükség ahhoz, hogy a kereskedelmi szankciók feloldásáról lehessen tárgyalni.
A korlátozásokat Irán atomprogramjára hivatkozva léptette életbe az Egyesült Államok, mivel a Trump-adminisztráció szerint az ország megszegte a még Obama elnöksége alatt a nyugati hatalmakkal aláírt egyezményt, amely szerint csak békés célra használja a technológiát.
Iránnak a légügyi hatóság tájékoztatása szerint jelenleg 162 polgári repülőgépe van, de átlagéletkoruk magas, mert a több évtizede érvényben lévő gazdasági szankciók miatt közvetlenül a gyártóktól nem tudtak új gépet venni. Most is használt gépek vásárlásával igyekeznek fiatalítani a flottát, a hatóság vezetője szerint a közelmúltban 8 „nyugati gyártású” gép érkezett, és március végéig további 16 példány átvétele várható.