Kevesebb mint felére esett vissza az Aeroflot-csoport utasforgalma az év első hat hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez a pénzügyeken is látszik, a cég 70 milliárd rubel államilag garantált hitelt kénytelen felvenni, hiába növekedett a cargo-forgalomból származó bevétel.

Fotó: AIRportal.hu

Közölte az idei első féléves teljesítményének adatait az orosz állami légitársasági csoport. Az Aeroflot és leányvállalatainak ezen belüli, második negyedéves (áprilistól júniusig) produkált eredményei még nemzetközi viszonylatban is kiugróan rosszak.

A tavalyi azonos időszakban regisztrált közel 7 millió helyett mindössze 52 000 nemzetközi, 8,5 millió helyett csak 1,679 millió belföldi utast szállított a csoport. Előbbi 99,3, utóbbi 80 százalékos csökkenést jelent.

A féléves eredmények ennek megfelelően alakultak, hat hónap alatt utasai 54,2 százalékát vesztette el az Aeroflot, csak 12,9 millióan szálltak fel a gépekre.

Eközben persze nem a járvány előtt megszokott járatmennyiséggel üzemelt a holding, visszavágták a kapacitásokat, ezen intézkedések viszont nem tudtak maradéktalanul igazodni a piaci helyzethez, így a működési költségeket csak harmadával sikerült lejjebb szorítani, a járatok átlagos kihasználtsága így csak 9 százalékot esett vissza.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Aeroflot Budapestre is teljesített néhány alkalmi teherszállító járatot (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A pénzügyeket nézve még inkább negatívak az eredmények: az utasokkal együtt a jegyeladásokból származó bevételnek is az 56 százaléka elpárolgott, de a második negyedévet nézve ugyanez a mutató 91 százalékos mínuszban van.

Ellenben másfélszeresére ugrott a teherszállító járatokból származó bevétel, ami viszont százalékosan hiába szép eredmény, kevés a szépítéshez, mert a teljes veszteség több mint hatszorosára, 8,74-ről 58,27 millió rubelre ugrott.

Emiatt a cég kénytelen volt az állam segítségét kérni, júniusban kapott is 7,9 milliárdos támogatást, valamint egy 70 milliárd rubelig (940 millió dollár) terjedő hitelgaranciát. Ezt az összeget végül ötéves futamidőre fel is vette a vállalat. Ezen felül egy évre, 2 százalékos kamatra további 6,7 milliárdos hitelt szerzett a csoport, így csaknem 700 milliárdra duzzasztotta a maga előtt görgetett bruttó adósságot.