Növekvő forgalom mellett a tavalyi nyárhoz képest 27 százalékkal 3,9 percre csökkent az egy járatra eső átlagos késés az európai légtérben, bár ez még mindig meghaladja a célértéket.
Jelentősen javult az európai nemzeti léginavigációs szolgáltatók teljesítménye a június 1-től augusztus 31-ig tartó nyári csúcsidőszakban az Eurocontrol gyorsjelentése szerint.
Az idei nyáron összesen 3 millió 231 ezer, átlagosan napi
35 122 járat közlekedett a légtérben, amely a tavalyi azonos időszak forgalmát 3, míg a járvány előtti, 2019-es év nyaráét 1 százalékkal haladta meg.
A légiforgalom áramlásszervezésével összefüggő, útvonalon regisztrált késések (ún. ATFM-késések) 27 százalékkal csökkentek a tavalyi azonos időszakhoz képest, járatonként átlagosan 3,9 percre. Ezen belül jelentősen, 37 százalékkal csökkent az időjárás miatti átlagos késés, a léginavigációs szolgálatok kapacitása és a légiforgalmi irányító szakemberek rendelkezésre állása miatti késéseket pedig 25-25 százalékkal sikerült visszaszorítani.
A járatok 71 százaléka érkezett menetrendhez képest 15 percen belül, ami 6,5 százalékpontos javulás tavalyhoz képest, bár még mindig 1,5 százalékponttal elmarad a 2019-es szinttől.

A forgalom növekedése ugyanakkor nem egyenletesen oszlott el az országok között, az északnyugati-délkeleti forgalmi tengelyen (ahol hazánk is fekszik) jelentősen meghaladta az átlagot a forgalom bővülése. Ennek oka részben az ukrán légtér 2022 februárja óta tartó zárva tartása, amely miatt 20 százalékkal csökkent a rendelkezésre álló légtér mérete, így az érintett járatoknak kerülniük kell.
A javulás az európai hálózatirányító (Eurocontrol Network Manager), az országok légiforgalmi irányító szolgálatai, a repülőterek és a légitársaságok közötti, a tervezés és a koordináció területén alkalmazott szorosabb együttműködésnek és a bevezetett egységes folyamatoknak is köszönhető a jelentés szerint.
A járatonkénti 3,9 perces, átlagos ATFM-késés ugyanakkor még mindig jelentősen meghaladja a kitűzött fél perces célértéket, és negatív hatással van az utasok mellett a légitársaságok teljesítményére is.
Ennek fő oka továbbra is a strukturális kapacitáshiány, amelyet főként a légiforgalmi irányítók elégtelen száma okoz egyes országok szolgáltatóinál. Emellett szükség van a légterek szerkezetének javítására, valamint a technológiai modernizáció felgyorsítására.
Az Eurocontrol Network Manager a tájékoztatás szerint az országok léginavigációs szolgáltatóival közösen, az idei tapasztalatokat is figyelembe véve megkezdte a felkészülést a jövő nyári csúcsidőszakra.
A stratégiai hálózati intézkedések és eljárások fejlesztése mellett megerősítenék a légiforgalmi irányítók toborzását, javítanák a szakemberek rendelkezésre állását és beosztását, alkalmazkodva a forgalmi igények alapján szükséges szektornyitásokhoz, modernizálnák a légtereket és a légiforgalmi irányításban használt informatikai rendszereket és felgyorsítanák a digitalizációt.