Mintegy nyolcvan méter hosszú lenne az Airbus A350-2000-nek, illetve a Boeing 777-10X-nek nevezett típusváltozata, amelyek terveit belső információk szerint a Singapore Airlines mérnökei vizsgálják. Ez év végéig születhet döntés arról, hogy melyikből rendelne a szingapúri légitársaság, ám ez elemzők szerint a döntés még nem jelenti azt, hogy ezek a típusok biztosan meg is valósulnak.
Megvan az ötödik: A350 üzemeltető lett a Singapore Airlines
Még nagyobb lehet a Boeing új generációs 777X típusa
Bár még csak számítógépes prezentációkban léteznek, mind az Airbus, mind a Boeing rendelkezik tervekkel új generációs kéthajtóműves típusaik – az A350 és a 777X – még hosszabb változataira.
A két elképzelés most éles versenyben áll egymással, ugyanis a Singapore Airlines vizsgálja a két gyártó ajánlatát – írja a CNN Money három, az ügyre rálátó forrásra hivatkozva. Döntés ez év végén születhet egy nagyobb megrendelésről.
Az információk szerint az Airbus A350-2000-nek nevezett változat 78,5 méter hosszú lenne, a Boeing 777-10X-ként jelzett típus pedig 80,1 méteres. Előbbi a standard háromosztályos székezéssel 400, utóbbi pedig 450 utast szállítana, és mindkettőn volna konyha a fedélzet alatt is.
Ezzel a világ legnagyobb kéthajtóműves repülőgépei lennének. Egyúttal minden utasszállító típus közül a leghosszabbak is: jelenleg a Boeing 747-8 Intercontinantal a maga 76,3 méterével a csúcstartó, mögötte az ennél egy méterrel rövidebb Airbus A340-600 következik.
A cikk szerint az utasférőhely tekintetében az Airbus A380-ast ezek nem annyira veszélyeztetnék (amely átlagosan, három osztályos berendezésben 500 körüli székezéssel közlekedik a légitársaságoknál), de a Boeing terve már érezhetően megközelítené, és saját 747-8-asának utaskapacitását pedig el is érheti. A megnövelt befogadóképességű kéthajtóműves típusok – különösen, hogy vélhetően az üzemeltetési költségeik is alacsonyabbak lennének a korábbi generációjú négyhajtóműveseknél – végleg eldönthetik a Boeing 747-es és akár az A380-as sorsát is.
A négyhajtóműves óriásokra már most is a rendkívül kevés új megrendelés érkezik, – emlékeztet a cikk – mindkettőnél a gyártási ráta visszavételével reagáltak a gyártók.
A hatalmas kéthajtóművesek, az A350-2000 és a 777-10X előnye volna, hogy a repülőtereken könnyebben kezelhetők. A Boeing már biztosan megvalósuló -8X és -9X változatai például felhajtható szárnyvégekkel készülnek majd, még egyszerűbbé téve a földi mozgást és a meglévő repülőtéri infrastruktúra használatát.
Az, hogy döntést hoz a Singapore Airlines valamelyik típusról, még nem jelenti azt, hogy meg is valósul egyik, vagy másik – emlékeztet a cikk. Viszont a cég támogatása jelentős előnyt biztosítana más légitársaságok megnyeréséhez, valamint a gyártók vezetősége is könnyebben meggyőzhető volna, hogy mondjanak igent a projektre.
Kérdés a tolóerő és a felhajtóerő
Az összefoglaló ugyanakkor felhívja a figyelmet a törzshosszabbítás legfontosabb kérdésére is. A hajtóművek tolóereje és a szárnyak által generált felhajtóerő elég kell legyen ahhoz, hogy ne legyen túl nagy a felszállási út hossza a megnövekedő maximális felszálló tömeg ellenére sem. Így nem volna korlátozott a repterek köre, ahol üzemeltethetők a leendő típusváltozatok.
Ezzel kapcsolatban a neves elemző, Richard Aboulafia azt mondja: úgy tűnik, a Boeing van jobb helyzetben, mert az Airbus A350-es eddig kétféle változatán kizárólagosan működő Rolls-Royce-hajtóművekből további tolóerőt valószínűleg nehezebb kisajtolni, mint az amerikai gépre tervezett General Electric-típusokból, és a 777X-nek nagyobb lesz a szárnyfelülete is.
Másrészt viszont szerinte az Airbus előbb tudná megvalósítani a még hosszabb A350-est, hiszen 2017 után nincs nagyobb fejlesztése, a Boeing viszont 2021-ig elfoglalt a különféle programjaival.
A Rolls-Royce szóvivője a hajtóművekkel kapcsolatos kérdésre azt felelte: folyamatosan dolgoznak az Airbus-gyárral, hogy az A350-es megfeleljen a légitársaságok igényeinek.
A szingapúri légicég a megkeresésre úgy válaszolt, hogy rendszeresen egyeztetnek gyártókkal a flotta fejlesztéséről, és minden ilyen tárgyalás bizalmas, így további információt nem adnak.
A Boeing szóvivője is csak annyit közölt, hogy vizsgálják a 777X különböző változatainak lehetőségét, és a vásárlók véleményét is folyamatosan kikérik, hogy a legjobb terméket adhassák. Az Airbus képviselője pedig nem nyilatkozik „folyamatban lévő értékesítési kampányról”.
Ami a Singapore Airlines flottáját illeti, az Airbustól 67 darab A350-est várnak, ebből hatot már átvettek. Első üzemeltetői lesznek a kívánságukra kifejlesztett, ultra hosszú utakra képes A350-900ULR verziónak is. A Boeing-gyárból pedig 787-10-esek érkeznek majd, ennek szintén bevezető légitársasága lesz a Singapore, de a 777X-ből eddig nem rendeltek.