Jóváhagyta a kínai polgári légiközlekedési hatóság az utasszállító Boeing 737-800-asból a gyártó saját programjában konvertált áruszállító típust.
A döntés értelmében most már kínai székhelyű légitársaságok is üzemeltethetik az utasforgalomból kivont gépekből, egy új teherszállító árának töredékéért beszerezhető, átalakított 737-800BCF (Boeing Converted Freighter) megjelöléssel készülő típust.
A jövő évben a Boeing összesen tizenhat példányt tervez leszállítani a megrendelőknek, ebből kilencet kínai cégek, a China Postal Airlines, az SF Airlines és a YTO Express részére.
Elsőként a Spectre texasi lízingcégen keresztül a China Postal veheti át a 737 Classic generációs változathoz képest jóval gazdaságosabban üzemeltethető gépet.
Az amerikai lízingcégnek már van tapasztalata hasonló típussal: az izraeli Bedek Aviation és az IAI együttműködésében készült 737-800BDSF-ből az ő tulajdonában van az első példány, ezt az indiai SpiceJet leányvállalatának, a SpiceXpressnek adják bérbe.
A hosszú távú lízingeléssel a cégeknek jóval kevesebb pénzügyi forrásra van szüksége, mintha saját maguk vásárolnák meg a gépeket.
Ellentétes a stratégiája ugyanakkor a YTO Expressnek, amely legalább két 737-800-as átalakításáról írt alá szerződést, a konvertáláshoz viszont még nem választotta ki és vásárolta meg az utasszállítókat – írja a Cargo Facts.
Az ilyen programoknak az elkövetkező évtizedekben nagy jelentősége lesz az amerikai repülőgépgyártó szerint, várakozásuk szerint húsz év alatt 2650 új teherszállító áll forgalomba, amelyeknek hatvan százaléka korábbi utasszállítóból átalakított gép lesz.
Ez nem csak a kisebb, keskenytörzsű típusokra igaz, hanem akár a közepes szélestörzsűekre is, így jut hozzá húsz 767-eshez például az ATI Cargo-t és az Omni Air-t is tulajdonló ATSG-holding is.
A rivális, európai gyártó és partnerei is kínálnak hasonló lehetőségeket: az utasforgalomból kivont, keskenytörzsű A320/A321, valamint a szélestörzsű A330-200 és A330-300 típusokból konvertálhatók át áruszállító repülőgépek.
A legnagyobb kategóriában, például a Boeing 747-es esetében jelenleg kevésbé keresettek az átalakított gépek. Ennek oka, hogy a géptemetőkben még rendelkezésre állnak a forgalomba visszaállítható, eleve tehergépnek készült példányok is. A cégeknek így egyszerűen nem éri meg a költséges átalakítás.