2018. július 1-től életbe lép az Airbus, a Bombardier és az Investissement Québec között 2017 októberében megkötött együttműködési megállapodás, miszerint a C Series típuscsalád gyártását, marketingjét és értékesítését az európai repülőgépgyártó veszi át, miután az összes illetékes hatóság jóváhagyta az üzletet.
Július 1-től kezdődően az Airbus többségi (50,01%) tulajdonában lévő C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP) cég veszi át a 100-150 utas szállításara képes két típusváltozat, jelenlegi nevén a CS100 és a CS300 gyártását, marketingjét és értékesítését.
A CSALP néven létre jövő vegyesvállalatot a kezdetekben a Bombardier finanszírozza, 2018 második félévében maximum 225 millió amerikai dollárral.
A kanadai cég 2019-ben 350 millió dollárt, 2020-ban és 2021-ben pedig összesen szintén 350 millió amerikai dollárt nyújt a cégnek. Ezért a befektetésért a kanadi gyártó szavazati jogot nem biztosító részvényekhez jut, valamint éves szinten 2%-os osztalékra jogosult. A tranzakció pénzügyi hátteréről a cég az idei év későbbi szakaszában hoz nyilvánosságra részleteket. A vegyesvállalatot Philippe Balducchi irányítja vezérigazgatóként.
A cég központja, irányítása és az elsődleges végszerelő sor a kanadai Mirabelben marad.
A várható keresletnövekedés esetén a gyártó megnyit egy második végszerelő sort, amely az Airbus amerikai telephelyén, az Alabama állambeli Mobileban működik majd. Ez a gyártósor az elképzelés szerint az amerikai (USA) piacra készülő repülőgépek gyártásáért lesz felelős.
Az Airbus termékportfóliója az együttműködésnek köszönhetően kibővül a 100 utas szállítására képes sugárhajtású utasszállító repülőgépek szegmensére is a CS100-as típussal.
A gyártó ugyanakkor a 130-150 fős gépek szegmensében egyszerre két (rivális) típust is kínál majd, az eddig alacsony értékesítési volument elérő A319neo-t és a nála sokkal sikeresebb CS300-ast.
A C Series program jelenleg a gyártás felfutási szakaszában van, 2017-ben 17 repülőgép került átadásra, idén várhatóan ennek a dupláját sikerül forgalomba állítani. Az éves átadási számok az Airbus és a Boeing gyártási sebességéhez viszonyítva rendkívül alacsonyak. A két nagy gyártó egyenként havi szinten több mint kétszer annyi keskenytörzsűt ad át a vásárlóknak, mint a Bombardier idén egész évben.
A piaci előrejelzések szerint a C Series program szegmensében a következő 20 évben akár 6000 repülőgépre is szüksége lehet az üzemeltetőknek, az együttműködés célja, hogy az Airbus technológiai (beszerzés, gyártás), valamint kiterjedt marketing és értékesítési hálózatával ennek a piacnak a jelentős részét a CS100 és 300 típusokkal sikerüljön lefedni.