Megérkezett Kecskemétre az Oroszországba nagyjavításra küldött nyolc Mi-24 harcihelikopter második négyes csoportjának első példánya, így már csak három gép van Szentpéterváron. 

A 331-es oldalszámú Mil Mi-24P harcihelikopter január 4-én, az esti órákban érkezett meg a kecskeméti MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra az Aviacon Zitotrans Iljusin Il-76TD teherszállítójának fedélzetén.

Kirakodás az éjszaka leple alatt (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A kirakodás már sötétben, a bázis L jelű állóhelyén történt, és ellentétben a szeptemberi művelettel, amikor az orosz légierő An-124-ese hozott haza négy Mi-24-est, ezúttal a művelet most kívülről is jól megfigyelhető volt.

A visszaérkezett forgószárnyast, amely P változatú, tehát egy előrenéző, kétcsövű GSh-30K gépágyúval van felszerelve, hamarosan Szolnokra szállítják, ahol a műszaki átadás-átvételt követően üzembe helyezik és berepülik.

A gép huszonnégy év után emelkedik újra a levegőbe, pályafutását az NDK légierejénél kezdte, Németország újraegyesítését követően pedig a Luftwaffénál repült 1995-ös kivonásáig. Ezt követően több másikkal együtt Magyarországnak ajándékozták, a Honvédség pedig a nagyjavítás kezdetéig Szolnokon tárolta, néhány alkatrészt felhasznált belőle a korábbi Mi-24 flotta karbantartásához.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szeptemberben visszaérkezett négy példány már üzemben áll, a kezdeti orosz hajózókkal végrehajtott berepülések után információink szerint jó ideje kizárólag magyar személyzetek repülik őket. Hazaszállításukról bővebben itt írtunk.

Meg nem erősített információk szerint a következő napokban a még Oroszországban lévő három Mi-24-est is Magyarországra szállítják, szintén az Aviacon Zitotrans Il-76-os gépével.

A nagyjavításról és üzemidő hosszabbításról aláírt szerződés összesen 12 példányról szólt, ebből négy opciós kötés. Azt nem lehet tudni egyelőre, hogy ezt végül érvényesíti-e a magyar fél.

A helikopterek szállításában viszont változatos lehetőségeket vesz igénybe az utóbbi időben Magyarország, a Volga-Dnper Airlines (VDA) Il-76-osa és Antonov An-124-ese mellett fuvarozott már forgószárnyasokat a Honvédségének az Orosz Légierő 224. Légi Szállító Egységének Ruszlánja is.

Frissítés: Szombaton, vasárnap valamint hétfőn, szintén az Aviacon Zitotrans Il-76-osának fedélzetén, egyenként visszaérkeztek Magyarországra a 332, 334 és 338 oldalszámú Mi-24-es harci helikopterek is. Ezzel a nagyjavítást végző vállalat az összes olyan gépet leszállította, amelyen elvégezte a munkálatokat. A maradék négy helikopter lehetséges nagyjavításának elvégzéséről, vagy az opciós jog veszni hagyásáról azonban továbbra sincs információ.

A kandahári fogoly

A most igénybe vett RA-76842 lajstromjelű Il-76TD-t 1993-ban gyártották, első üzemeltetője az Airstan volt, nála vált igazán híressé egy különleges incidens miatt.

Az eset 1995 nyarán történt, javában tombolt az afganisztáni polgárháború, augusztus 3-án pedig a repülőgép rutinszerű repülést hajtott végre, a fedélzetén hét fős személyzettel.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Repülés közben azonban tálib MiG-21-es vadászgépek fogták el és kényszerítették leszállásra a szervezet fennhatósága alatt álló, az ország déli részén lévő Kandahár városának repülőterén.

A személyzet felhasználásával a tálibok fogolycserét szerettek volna elérni, az összes akkor épp Oroszországban őrizetben tartott afgán állampolgárért cserébe adták volna ki őket és a repülőgépet.

A tárgyalások Hank Brown amerikai szenátor közvetítésével zajlottak, akinek sikerült elérnie, hogy a hét szakember visszakapja az ellenőrzést gépe fölött, megelőzendő a műszaki állapotának romlását – a hivatalos indoklás szerint. Valójában így nyitották meg az utat a kalandos szökés felé.

A géphez rutin karbantartás céljából tett látogatások alkalmával ugyanis a személyzet titokban újabb repülésre készítette fel a teherszállítót. A kínálkozó alkalom 1996. augusztus 16-án érkezett el, amikor hat kísérő tálib fegyveres közül három déli imádságra vonult, így otthagyta posztját.

Három őrt könnyedén legyűrtek az oroszok, ezalatt pedig a pilótáknak sikerült beindítani a segédhajtóművet, majd még idejében a hajtóműveket is.

A felszállást követően a rendelkezésükre álló üzemanyaggal a személyzet a lehető legrövidebb útvonalon elhagyta a tálibok ellenőrzése alatt álló légteret, és az Egyesült Arab Emírségek egyik repterén biztonságosan landolltak, később pedig innen kerültek haza Oroszországba.

Az esetről, amely Airstan-incidens néven vált híressé, 2010-ben film is készült, a gép pedig időközben üzemeltetőt váltott, a tatárföldi cégtől a mostani üzemeltető Aviacon Zitotranshoz került.

Részlet a filmből