Orosz állami támogatással indulhat meg a Mi-8-as típuscsalád legmodernebb tagjainak összeszerelése Kazahsztánban, a Russian Helicopters Holding (RHH) 2020-ban kezdi meg a készletek szállítását.

Összesen 17 darab, Mil Mi-8AMT és Mi-171E típusú közepes szállítóhelikoptert készítenek majd Kazahsztánban a helyi mérnöki iroda és a 405-ös számú Repülőgép-javító Üzem közreműködésével. Ehhez a Russian Helicopters Holding minden elemet előre legyárt az Ulan‑udei gyárban, majd a közép-ázsiai országba szállítja, lényegében ott már csak összeszerelni, és berepülni kell majd a gépeket.

A Russian Aviation Insider a kazah Ipari és Infrastruktúrafejlesztési Minisztériumra hivatkozva azt írta, az üzlet értéke 460 millió USA-dollár, az első nyolc példány elemeit már jövőre leszállítja a holding, a maradék kilencet pedig 2026-ban kapja meg a 405-ös üzem. Az elnyújtott ütemezés oka, hogy a forgószárnyasokat kismértékben ugyan, de helyben a vevők igényeihez igazítják.

Ez lesz az első alkalom, hogy nagyobb helikoptereket szerelnek össze az országban, ami hatalmas előrelépést jelent a helyi iparnak – mondta el Kuanisz Biszimov, a kazah mérnöki iroda vezetője.

Andrej Boginszkij, a Russian Helicopters igazgatója hozzátette, a nemzetközi együttműködés elsődleges célja a kazahsztáni helikopterflotta modernizációja, és a helyi cégek fejlesztéseinek segítése, emiatt állapodtak meg összeszerelésről, és nem kész, működő helikopterek szállításáról.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az együttműködés a jövőben bővíthető, mert egy januári keretszerződés szerint Kazahsztánban 2025-ig akár negyven szállítóhelikoptert is elkészíthetnek, ehhez az orosz gyártó a 405-ös üzem szerelősorát teljeskörűen tanúsítja. Ezen felül segítséget nyújtanak a kész gépek háttértámogatásában és a személyzet képzésében is.

Az összeszerelőüzem ugyanakkor nem nulláról kezdi a Mi-8/17-es típuscsaláddal folytatott munkát, már jelenleg is nagy tapasztalattal rendelkezik a Mil tervezőiroda gépeinek karbantartásában, időszakos nagyjavítási munkák elvégzésében. A szovjet éra alatt számos ilyen forgószárnyas került az országba, ezek egy része máig üzemel.

Illusztráció, cseh katonai Mi-171-es szerelés alatt a namesti légibázis nagyhangárjában (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)