Októberben két jelentős helikopteres kutató-mentő gyakorlatot is rendeztek Magyarországon, az Air Wolf Huntingon kizárólag magyar katonák, míg a Cross Landing 2019-en román kollégáik is gyarapíthatták szakirányú tudásukat. 

Először október 7. és 11. között a Mátrában található pipishegyi sportrepülőtéren rendezték meg az Air Wolf Hunting 2019 elnevezésű gyakorlatot, amelyre már tavaly is sort kerítettek az akkor frissen rendszerbe állt Mi-24-es harci helikopterek részvételével az MH. 86. Szolnok Helikopterbázis katonái.

A honvédelem.hu beszámolója szerint az állomány több irányban is bővíthette ismereteit, a helikopteres hajózó és műszaki személyzetek a kutatás-mentési műveletekben való szakszerű részvétel mellett a tábori körülmények között történő üzemeltetést is gyakorolták.

Első este egyértelműen a forgószárnyas repülőeszközökkel felszerelt egységeké volt a főszerep, a kutató-mentő szolgálat gyakorló (tango) riasztására kitalált szituáció szerint egy fiktív légi baleset helyszínén kellett éjszaka mentési műveletet végrehajtani.

A részt vevő mentési szakállomány munkáját a feladat végrehajtása során végig a helyszínen követte figyelemmel a kecskeméti Repülő Orvosi Bizottság, amelynek tagjai utólag elismerően nyilatkoztak a katonákról és felkészültségükről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Illusztráció, a kutató-mentő szolgálat egy korábbi képesség bemutatója, (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A második napra az eddigiektől eltérően belépett a “Teve” Szállítórepülő Század is, amelynek utolsó üzemképes An-26 szállítógépéből összesen négy különböző alakulat katonái hajtottak végre ejtőernyős ugrásokat.

Ennek jelentősége, hogy a célterület a magyar katonai ejtőernyőzés történetében először hegyvidéki területen volt, szemben a megszokott sík vidékekkel.

A harmadik napon a kutatás-mentésben használt Mi-17 szállítóhelikopterek mellett szerephez jutottak más típusok is, nevezetesen az AS-350B könnyű futár- és kiképző gépek, valamint a Mi-24 harci forgószárnyasok. Utóbbi a speciális képességeinek megfelelő szerephez is jutott, amikor a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Pipishegyre kilátogató harmadéves lövész hallgatóinak mint csatlakozó alakulatnak a szárazföldi műveleteit segítette szimulált légi támogatással.

Román katonákkal közösen mélyíti el tudását a magyar állomány

Jelentősen kisebb volumenű, de nemzetközi gyakorlatnak adott otthont az alföldi régió is, pontosabban a Magyar Honvédség dóci gyakorlóterülete október 14. és 16. között. A Cross Landing 2019 nem előzmény nélküli: minden évben a 2002 októberében, Aradon megkötött kétoldalú egyetértési megállapodás alapján valósul meg a két nemzet között.

Illusztráció (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Idén az alföldi gyakorlótérre mindkét nemzet 2-2 helikoptert küldött, a honi erők részéről egy Mi-17-es és egy Mi-24-es, míg a vendégektől két IAR 330 Puma típusú forgószárnyas érkezett, amely az Airbus tulajdonában álló Super Puma-család licenc alapján, Brassóban gyártott változata. Az idei Cross Landing záró napján megtartott szimuláció szerint a magyar harci helikopter nem sokkal a felszállás után vészhelyzetet jelentett, majd megszűnt vele a rádiókapcsolat, és a radarképernyőkről is eltűnt.

A helyzetet értékelve a HungaroControl illetékesei értesítették az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ hadműveleti központját, amely az utolsó radarkoordináták ismeretében riasztotta az állandó készenlétben álló, szolnoki helikopteres kutató-mentő szolgálatot, valamint segítséget kért a román szolgálattól.

Györei József alezredes a gyakorlat értékelésében kiemelte, nagyon jó az együttműködés a két nemzet között, és hiába alapulnak eljárásaik közös sztenderdeken, mindig van olyan elem, amelyet eltanulhatnak egymástól, ami figyelemre méltó.