Egy nap eltéréssel mind az európai, mind az amerikai hatóságok sürgősségi direktívát adtak ki egy-egy üzleti repülőgéptípusra, mivel a rajtuk alkalmazott részegységek veszélyes repülési helyzetet teremthetnek.

Aktív winglet (Fotó: Tamarack Aerospace)

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) utasítása a Textron Aviation – korábban Cessna – 525, 525A és 525B azon példányait érinti, amelyet felszereltek a Tamarack cég ATLAS névre keresztelt szárnyvégével.

A közelmúltban több olyan esemény is történt, amely valószínűleg a rendszer rendellenes működése miatt következett be. Az esetek során a pilóták csak nehezen tudták visszaszerezni uralmukat a repülőgép irányítása felett.

Ugyan a pontos okok feltárása még folyamatban van, az EASA a fentiekre tekintettel úgy döntött, hogy sürgősségi direktívát ad ki a típus aktív winglettel felszerelt példányaira.

Az utasítás értelmében érintett repülőgépek következő repülése előtt áramtalanítani kell az ATLAS rendszert, valamint a szárnyvég mozgó egységét is rögzíteni kell. Emellett a repülőgép kézikönyvének módosítása is szükséges a fentiek alapján.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az üzemeltetőnek ezt követően, de még 100 repült óra elérése előtt pedig fel kell venni a kapcsolatot a Cranfield Aerospace Solutions vállalattal és el kell végeztetnie az ATLAS rendszer jóváhagyott módosítását. Ezt követően újra aktiválható az optimális üzemelési tartomány fenntartását segítő rendszer.

A Cirrus sugárhajtású típusát földre parancsolták

Forrás: Cirrus Aircraft

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) eközben a Cirrus SF50 típusára adott ki sürgősségi direktívát. Itt azonban nem egy opciós részegység hibájára derült fény, hanem az átesést jelző, illetve megelőző rendszer rendellenes működésére.

Három esemény történt 2018 novembere és 2019 áprilisa között, amikor a normál repülési helyzet – megfelelő sebesség és állásszög – ellenére a rendszer aktiválódott. Az egyik eset során a kormányt automatikus előrenyomó berendezés többször is működésbe lépett, a kormányrázó berendezéssel és az átesésjelzővel egy időben.

A pilótának végül sikerült úrrá lenni a helyzeten – a kényszerhelyzeti előírások pontos betartásával – és épségben leszállni a célállomáson.

A másik két esetben csak a fenti rendszerek hibáit jelző üzenetek jelentek meg, a kormányrázó és az átesésjelző rövid ideig tartó működése után.

A repülőgépgyártó és az Aerosonic – az állászög jeladó (AOA) gyártója – azonosította a probléma forrását, amelyek a gyártósorról tévesen kikerült, minőségileg nem megfelelő szenzorok.

Az FAA által kiadott utasítás minden Cirrus SF50-est a földre parancsol addig, amíg ki nem cserélik a hibás jeladót a gyártó által továbbfejlesztett változatra. A hivatal szerint a hibás szenzor olyan mértékű repülésbiztonsági kockázatot – nem várt süllyedés és akár földnek ütközés – jelent, hogy a szenzor kicseréléséig nem repülhetnek az egyes repülőgépek.