Kétezer fős létszámleépítést és mintegy húsz gép flottából való kivonását tervezi az Alitalia, hogy végre tudja hajtani korábbi vállalását és működését rentábilissá tegye.
A Reuters hírügynökség iparági forrásokra hivatkozva számolt be arról, hogy az Alitaliára 49 százalékos tulajdonosa, az Etihad Airways gyakorol nyomást, akiknek ígéretet tettek egy üzleti tervvel, hogy nyereségessé teszik a társaságot.
Mivel a dolgok egyelőre nem állnak fényesen az Alitalia létszámleépítésbe kezdhet, a dolgozók nagyjából hatodát, kétezer embert küldhetnek el, de a források szerint kilátásba helyezték húsz, többségében Airbus A320-as repülőgép flottából való kivonását is, miután a cég leállítja egyes regionális, belföldi járatát.
Ezeken a viszonylatokon továbbra is erős a verseny a nagy sebességű vonatokkal és a diszkont légicégekkel, így az Alitalia képtelen profitot termelni a belföldi piacon.
Egyes meg nem nevezett források szerint az olasz légitársaság akkor is veszteséges lesz a következő két-három évben, ha mindkét lépést megteszi, de nincs más választásuk, valahogy meg kell állítani az Alitalia anyagi helyzetének romlását. A kormánynak is fontos lenne, hogy jól teljesítsen az Alitalia, mert a nemzeti büszkeség egy részének tekintik az olaszok az ügyet, és példa lehet a külföldi tőke vonzásában az Alitaliába való befektetés sikere.
Arról is hallani lehet, hogy az Alitalia felülvizsgálná a Skyteam légiszövetségben is partner Air France-KLM-mel és a Deltával a hosszútávú járatokra kötött megállapodást is.
Döntés egyelőre egyik ügyben sem született, hírek szerint a cég vezetése több lehetőséget is megvizsgál annak érdekében, hogy növelni tudják az árbevételt és valahogy profitra tegyenek szert.
Az értesüléseket a légitársaság érdemben nem kommentálta, annyit közölt, hogy az üzleti terv következő lépéseit hamarosan az igazgatóság elé viszik.
Az Etihad a régóta veszteséges olasz nemzeti légitársaság megmentésének részeként 560 millió eurót fektetett be 2014-ben egy 1,7 milliárdos üzlet részeként, hogy befolyást és hozzáférést szerezzen az európai piacon. A tervek szerint az Alitalia 2017-re nyereségessé kellene, hogy váljon, de iparági információk szerint napi félmillió euró veszteséget termel a társaság.
Szakértők szerint az Alitaliának további forrásokra lenne szüksége a hosszútávú járathálózat bővítése és rendbe tétele érdekében, de a mostani befektetőknek nem akaródzik újabb kamionnyi összeget a veszteséges cégbe tolni. A két fő részvényes, az UniCredit és az Intesa Sanpaolo bankok egyébként sem voltak aktívak a forrásteremtés tekintetében az elmúlt időszakban.