Kétoldalú légügyi megállapodást kötött Magyarország Katarral. A megállapodás értelmében a két ország légitársaságai korlátozás nélkül indíthatnak utasszállító és cargo járatokat egymás között, sőt harmadik országba is tovább repülhetnek.
Hivatalos: Heti háromra bővít Budapesten a Qatar Cargo
A katari közlekedési és hírközlési minisztérium közlése szerint Jassim Saif Ahmed Al Sulaiti katari közlekedési és hírközlési miniszter és Dr. Pana Petra a Külügyminisztérium államtitkára a hét elején tárgyaltak Dohában az országok közötti – többek között – a légiközlekedés területén a kétoldalú együttműködések fejlesztéséről.
A tárgyalásokat követően a felek a két ország közötti légügyi megállapodásról írtak alá szerződést, mely biztosítja mindkét ország [kijelölt] légitársaságai számára, hogy a másik országba korlátozás nélkül indíthassanak utasszállító és áruszállító járatokat is.
A megállapodás lehetőséget biztosít mindkét ország légitársaságai számára, hogy kihasználják az úgynevezett ötödik szabadságjog intézményét (Fifth Freedom Rights). Ez azt jelenti, hogy felek légitársaságai nem csak a másik országba üzemeltethetnek járatokat, hanem a másik országból egy harmadik országba is tovább repülhetnek és ezen járatokra is értékesíthetnek repülőjegyeket, illetve szállíthatnak árut.
Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Qatar Airways a korábbi, egyedi megállapodás szerint működő Doha – Budapest – Zágráb – Budapest – Doha járathoz hasonló (a légitársaság budapesti járata 2015. március 1-től vált önállóvá)
járatokat indíthat Budapest és egy harmadik ország reptere között, ahol a Budapest és a harmadik ország reptere közötti szakaszra is értékesíthet repülőjegyeket,
akár olyan utasok számára is, akik Doha – Budapest szakaszon nem repülnek.
Ugyanígy a meglévő, hetente három alkalommal közlekedő Doha – Budapest – Prága – Doha cargo járaton a Budapest és Prága szakaszra is felvehet árut a légitársaság.
A megállapodás a magyar légitársaságok számára is megadja a lehetőségét annak, hogy korlátozás nélkül közlekedhessenek Katarba és onnan akár harmadik országba is. Nemzeti légitársaság hiányában a járatnyitásra egy, a magyar kormány által kijelölt légitársaság kaphat lehetőséget.
Az ‘elvi’ lehetőség adott akár egy Budapest – New York járatra
A megállapodás lehetőséget biztosít a katari légitársaság számára, hogy az ötödik szabadságjog értelmében, Budapestről továbbrepüljön egy harmadik ország [akár az USA] irányába, egyelőre azonban korai a Qatar Airways Budapest – New York járatának beindításáról vizionálni, még akkor sem ha az útvonal a legkeresettebbek között előkelő helyen szerepel.
Idén márciusban az AIRportal elsőként számolt be arról, hogy a magyar külügyminiszter Dubajban tárgyalt egy hasonló megállapodásról, mely az ötödik szabadságjog intézménye keretében azt is lehetővé tenné az Emirates légitársaság számára, hogy akár New Yorkba, vagy más észak-amerikai városba nyissanak járatot Budapestről a jelenlegi Dubaj – Budapest járat továbbközlekedtetésével.
Ezt a megoldást választotta az Emirates, amikor Milánó érintésével New Yorkba indított járatot, és nem csak a Dubaj – Milánó, de a Milánó – New York szakaszra is szerzett értékesítési jogot. Bár a Milánó – New York járat a hírek szerint népszerű, az Emirates [egyelőre] mégsem indított hasonló járatokat más európai városokból az USA-ba és a budapesti járat esetleges meghosszabbítását sem kívánták még kommentálni sem.
A Qatar Airways nem üzemeltet a fentihez hasonló – az ötödik szabadságjog intézményét kihasználó – utasszállító járatokat Európa és az USA között.
Eddigi stratégiájuk legalábbis sokkal inkább abba az irányba mutat, hogy a oneword légiszövetségen belül számos kétoldalú code-share megállapodással – melyek az IAG-ben megszerzett 20%-os tulajdonrészüknek köszönhetően idén tovább szaporodott – és egyre több közvetlen járattal bővítik kínálatukat és útvonalhálózatukat Észak-Amerika (és Dél-Amerika) irányába. Ázsiában azonban több város között is üzemeltet járatokat az ötödik szabadságjog alapján a Qatar Airways.
A mostani megállapodás a katari közlekedési és hírközlési minisztérium és katari polgári légügyi hatóság azon törekvésének részeként született meg, hogy az országot összekössék a világ többi pontjával és a nemzeti légitársaságuk számára tegyék lehetővé, hogy fejleszthessék útvonalhálózatukat a világ minél több úticélja felé – áll a közleményben.