Kétszáz repülőtér csatlakozott a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által életre hívott karbonmentességi programhoz, amelynek fő célkitűzése a repülőterek szán-dioxid-kibocsátásának csökkentése.
Az ACI csütörtöki tájékoztatása szerint az Airport Carbon Accreditation elnevezésű programhoz a hét elején csatlakozott a kétszázadik repülőtér, az ausztráliai Townsville légikikötője. A repülőterek többsége, 118 Európában van, Ázsia-Óceániában 38, Észak-Amerikában 27, Afrikában 10, Dél-Amerikában 8 repülőtér csatlakozott eddig.
A legfrissebb adatok szerint ezek a repülőterek tavaly 2,8 milliárd utast kezeltek, ez a globális forgalom 40 százaléka. 2016 májusa és 2017 májusa között a résztvevők összesen 202 ezer tonnában csökkentették a szén-dioxid-kibocsátásukat. Az ACI összehasonlítása szerint ez 2,1 millió iPhone teljes életciklusában generált CO2-kibocsátásnak felel meg.
A szervezet kiemelte, hogy az Egyesült Államok bár arányaiban kevés repülőtérrel van jelen a kezdeményezésben, mégis jelentősen hozzájárult a csökkentés mértékéhez. Példaként említették, hogy a dallasi Fort Worth repülőtér lett az első az amerikai repterek között, amely karbonsemleges működésre állt át, vagyis nem használ fel szénhidrogéneket.
A 2009-ben életre hívott programnak négy fázisa van. Az elsőben képesnek kell lenni a karbon-lábnyom mérésére, a másodikban már csökkentést kell vállalni, a harmadik fázisban optimalizálni kell az eredményeket, a negyedikben pedig át kell állni a karbonsemleges működésre.
Ezt tette nem is olyan rég Helsinki-Vantaa repülőtere, és ebbe az irányba tett nagy lépést a legnagyobb holland repülőtereket működtető társaság is, amikor bejelentették: csak szélerőművekből érkező árammal látják el a repülőtereket.
Egyes kutatások szerint 2050-re a légiipar adja majd a karbon-kvóta negyedét, ezért is sietnek annyira főként Európában a környezetkímélő technológiák bevezetésével, és egyre több helyen állnak át a karbon alapú energiáról a fenntartható, megújuló energiaforrások használatára.