Az ukrán Antonov tervezőiroda határozatlan időre leállította az eddig szaúdi közreműködéssel (finanszírozással) zajló An-132D típusjelű közepes szállítórepülőgép fejlesztési munkálatait. A prototípussal már két éve zajlanak a tesztek, így az ukrán gyártó most új partnert keres a továbblépéshez.

Forrás: Antonov

A program leállítását az ukrán tervezőiroda és repülőgépgyár elnöke, Alekszandr Donec jelentette be az UNIAN helyi hírcsatornának adott interjúban a Russian Aviation Insider beszámolója szerint.

A típus az eredeti tervek szerint a szovjet érában született, az An-26-os rokontípusaként ismert An-32-es továbbfejlesztett, új generációs változata lenne, de orosz eredetű alkatrészek nélkül.

A projekt vezetője az ukrán állami tulajdonban álló Antonov volt, a munkálatokat azonban Szaúd-Arábiából, a Taqnia Aeronautics-tól és KACST-től érkező szakmai és anyagi támogatás mellett végezték.

A demonstrátor-prototípus 2017. március 31-én teljesítette első repülését, azóta folyamatosan zajlottak a tesztek, és ezek eredményei alapján a szükséges finomítások.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cég elnökének mostani nyilatkozata szerint az ukrán vállalaton kívülálló okok miatt kényszerültek ilyen előrehaladott fázisban leállítani a fejlesztést. Donec szerint a Taqnianál történt változás a stratégiában, de azt nem részletezte, hogy ez milyen problémákat vetett fel.

Szavai szerint ugyanakkor a programot nem törölték, csak új partnert keresnek a folytatáshoz, és a megrendeléseket továbbra is várják az An-132-esekre.

Az arab közreműködés mellett korábban a fejlesztésbe már vastagon bevontak nyugati vállalatokat is, amelyek olyan létfontosságú alkatrészeket részegységeket szállítottak volna, mint a hajtómű.

Az ukránok most feltehetően új stratégiai partnert keresnek a programhoz, és az több mint valószínű, hogy nyugati cég lesz.

A szerződésre a feltételezések szerint jó esélyekkel pályázhat az Antonovot más típusok fejlesztésében segítő Boeing, ha meg tudnak egyezni a feltételekben.

A típus erőforrása ugyanakkor egészen biztosan a Pratt&Whitney PW150A gázturbinája lesz, amelyekre Dowty R408-as, hat változtatható állásszögű tollal rendelkező légcsavarokat szerelnek fel.

Emellett a szériagyártású gépekbe Honeywell Primus Epic integrált avionika, Ipeco pilótaülések, Liebherr életmentő csomag, Hamilton Sundstrand fedélzeti segédhajtómű (APU), Zodiac integrált oxigénellátó rendszer és Crouzet rakodási menedzsment rendszer kerül, így az An-132 nagy százalékban nyugati alkatrészekből áll majd.

A tervezett specifikációk szerint a típusnak 9,2 tonna hasznos terhet kell tudnia szállítani, és az elsődlegesnek szánt hadi alkalmazás mellett polgári vevők számára is hirdetik, az ATR teherszállítók vetélytársaként.

A sorozatgyártás először az Antonov ukrajnai gyárában kezdődött volna, az első húsz példány elkészültét követően pedig a Taqnia és a KACST vették volna át az összeszerelést, egy külön erre épített szaúd-arábiai csarnokba telepítve.

Az új stratégiai partnernek ezért az is feladata lesz, hogy új helyet találjon az An-132-es gyártósor számára, mert az ukrán vállalatnak erre hosszútávon nincs kapacitása.