Csak a két, már félig elkészült Iljusin Il-96-400M-et építi meg az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC), nem kerül sorozatgyártásba az új, több milliárd rubelből fejlesztett típusváltozat.

A hírt először a Vedomosztyi orosz hírportál szellőztette meg március közepén, amit alig egy hónappal később az orosz kormányzat is megerősített – írja az Arotime.

Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes közlése szerint a projektnek a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság tett be, az utazási korlátozások és a visszaesett forgalom miatt a légitársaságok nem adtak le megrendeléseket a modernizált orosz szélestörzsűre. Emiatt már 2020 végén is forrásokat vontak el a programtól, más típusok fejlesztésének javára.

Két példány viszont már félig elkészült, ezek gyártását gazdaságtalan lenne félbe hagyni, így ezek az állami vezetőket szállító Rossiyához kerülnek.

Ennek flottáját frissítik fel a jelenleg e célra használt Il-96-300-asokhoz képest modernebb, és nem utolsó sorban hosszabb törzsű, nagyobb befogadóképességű, tízezer kilométeres hatótávolságú Il-96-400M-ekkel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Il-96-400M első, készülő példánya Voronyezsben (Forrás: UAC)

A koronavírus-járvány előtt az UAC még rengeteg erőforrását koncentrálta az új típusváltozat kifejlesztésére és gyártására, ami még így sem haladt zökkenőmentesen. Az eredetileg 2019-re tervezett forgalomba állítás helyett legutóbb 2021 elejére csúsztatták az első példány szűzrepülését, ami elől igyekeztek minden akadályt elhárítani, például az új hazai navigációs rendszerek önálló tanúsításával.

Ez a típus jelentette volna az átmenetet a már elavult, szovjet érában készült repülőgépek és a fejlesztés alatt álló orosz-kínai szélestörzsű, a CR929 között. Kapacitása ennek megfelelően 300-400 utas lett volna székezéstől függően, az orosz sajtóban „Boeing-gyilkosként” is hivatkoztak rá, mert a tervezők reménye szerint a 777-eseknek is érdemi konkurencia lehetett volna – Oroszországban, vagy szövetségeseinél.

A sorozatgyártás törlésével az UAC voronyezsi üzeme, amely az Il-96-osok gyártásának központja, már csak a -400M-mel megegyező törzshosszúságú, de ugyancsak nem túl kelendő -400T teherszállító változatot szereli össze újonnan, ezen kívül csak a meglévő példányok karbantartása a feladata.