Az Egyesült Államok által bevezetett vámintézkedések megingatták a globális ipari és ellátási láncok stabilitását, és megzavarták a nemzetközi légiközlekedési piacot – közölte a kínai kereskedelmi minisztérium az MTI híre szerint.
A tárca szerint a kialakult helyzet sok vállalkozás számára ellehetetlenítette a szokásos kereskedelmi és befektetési tevékenységek folytatását, jelentős károkat okozva többek között a kínai légitársaságoknak és az amerikai Boeing vállalatnak.
A minisztérium tájékoztatása szerint Kína továbbra is kész támogatni a kínai és az amerikai vállalatok közötti normál üzleti együttműködést, és reméli, hogy az Egyesült Államok figyelembe veszi a cégek igényeit, stabil és kiszámítható környezetet teremtve a kétoldalú kereskedelem és a beruházások számára.
Sajtóhírek szerint Kína viszont mentességet biztosít a viszontvámok alól az USA-ból származó számos repülőgép-komponensre.
Egyebek mellett a hajtóművek, hajtómű-gondolák, futóművek esetében nem alkalmazzák a büntetőtarifákat. Ezeket Kína nemcsak a forgalomban lévő nyugati gyártású repülőgépeihez, hanem a saját fejlesztésű Comac C919-eshez is részben az Egyesült Államokban működő vállalatoktól szerzi be.

Mint megírtuk, április közepén Kína amerikai gyártmányú repülőgépek átvételét utasította vissza, és több Boeing 737 MAX típusú gépet is visszarepültek az Egyesült Államokba.
Kelly Ortberg, a Boeing vezérigazgatója április 23-án megerősítette: Kína leállította az új repülőgépek átvételét, hozzátéve, hogy ha a kínai légitársaságok a magas vámok miatt nem veszik át a megrendelt gépeket, a Boeing más piacokon keres új vevőket.
A Bloomberg jelentése szerint Peking azt is kérte a kínai légitársaságoktól, hogy függesszék fel az amerikai repülőgép-alkatrészek és -berendezések beszerzését. A hírre a Boeing részvényei három százalékkal gyengültek az amerikai tőzsdék előzetes kereskedési szakaszában.