Kivonja a forgalomból és piacra dobja teljes Avro-flottáját a svéd Braathens Regional Airlines (BRA) 2020 elején.

Fotó: AIRportal.hu

A Stockholm-Bromma központú légitársaság már korábban közölte, hogy 2019 év vége és 2020 első negyedévének vége közötti időszakban az összes még forgalomban lévő négyhajtóműves regionális gépét leállítja, majd eladja.

A BRA flottájában nyolc ARJ100-as és két kisebb befogadóképességű ARJ85-ös szolgál, a repülőgépeket 1993 és 2001 között gyártották. A svéd cég üzemelteti jelenleg a legnagyobb ARJ100-as flottát a világon.

A nagyobb befogadóképességű 100-as példányok 18 és 25 év közötti korúak, a két kisebb 85-ös 26 évnél is idősebb.

A tízgépes flottából két ARJ100-as példány már egy ideje nem repül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A BRA-légitársaság túlnyomórészt regionális járatokat teljesít az Avrókkal a Stockholm-Bromma reptéren működő bázisáról, de Göteborgból Lyonba is repül, a nyári időszakban pedig több svédországi reptérről a Mediterrán-térségbe, például a horvátországi Splitbe üzemeltetett charter-járatokat.

A gépek egy részét további üzemeltetésre kínálja a légitársaság, de vannak példányok, amelyeket szétbontásra, alkatrésznek ajánlanak fel.

A BRA szintén eladja az Avrókhoz tartozó alkatrészkészletét, beleértve a cserehajtóműveket és a gépek karbantartásához szükséges speciális eszközöket is.

Fotó: AIRportal.hu

A ma már nem túl gazdaságosnak számító Avrókra a strapabíró szerkezet és futóművek miatt afrikai és dél-amerikai potenciális vevők is akadhatnak, de néhányukra – tűzoltógéppé átalakítva – akár Észak-Amerikából is érkezhet érdeklődő.

A BRA a brit, első sorban regionális repülőgépek értékesítésével foglalkozó Skyworld Aviationt bízta meg az eladás lebonyolításával.

A légitársaság az Avrók mellett jelenleg 13 darab ATR-t is üzemeltet, köztük három ATR72-500-ast és tíz ATR72-600-ast.

Az Avrók leváltására a légitársaság korábban tíz Airbus A220-100-asra rendelkezett feltételes megrendeléssel, de utóbb bejelentette, hogy az új generációs sugárhajtású repülőgépeket mégsem veszi át.

Helyette a turbólégcsavaros repülőgépekkel üzemeltethető járatokra fókuszál a jövőben, az egyéb járatait pedig wet-lease alapon bérelt repülőgépekkel teljesíti.

A négyhajtóműves regionális típust 1978 és 2001 között gyártotta a British Aerospace, BAE Systems és az Avro International nevű repülőgépgyártó.

Első felszállását 1981. szeptemberében hajtotta végre a prototípus, majd 1983. májusában állt kereskedelmi forgalomba az első példány.

A repülőgép három változatban készült BAe 146-100/Avro RJ70, BAe 146-200/Avro RJ85, BAe 146-300/Avro RJ100 típusmegjelölésekkel, sorrendben 26,19 méter, 28,55 méter, 31 méter törzshosszal és 70–82, 85–100, 97–112 utas szállítására képes fedélzeti berendezéssel.

A típusból összesen 387 példány épült, ebből 221 darab BAe 146 és 166 darab Avro RJ. Európában a Cityjet üzemeltet még – relatíve – nagyobb flottát a típusból, az ír wet-lease specialista tíz példányt birtokol a rövidebb törzsű RJ85-ös változatból.