A koronavírus-járvány miatt fellendült áruszállítási igények kiszolgálására egy új koncepció szerint szabványosított konténerekben szállíthatnak árut az Airbus és a Boeing elterjedt szélestörzsű típusai az utasfedélzeten.
A Colibri Aero és a J&C Aero cégek már korábban is szerepeltek a hírekben, akkor olyan koncepciót mutattak be, amivel az Airbus A320-asok fedélzetén, átalakítás nélkül, az üléseken lehet teherárut szállítani speciális zsákokba csomagolva és rögzítve.
Az Aviation Voice cikke szerint most öt különböző méretű konténer fejlesztésén dolgoznak közösen, az Airbus A330 és A340, valamint a Boeing 767 és 777 típusokkal kompatibilisek az eszközök.
A tervezett rendszerrel, minimális átalakítás révén, az ülésektől megszabadított kabinban a konténerekbe rakodva lehetséges áruk szállítása.
Ezeket a speciális egységeket darabonként maximum 850 kilogramm rakomány befogadására tervezik – ez 36 konténerrel számolva egy A330-as esetében 27 tonnás többletkapacitás az alsó raktérbe pakolható árun felül.
A fejlesztők szerint a megoldás nagy előnye, hogy 24 óra alatt lehet utasszállítóból szinte teljes értékű teherszállítót létrehozni, és a biztonság is garantált.
A tűzvédelem szempontjából ugyanis fontos eleme az elképzelésnek, hogy a szállítóegységek mindegyike önálló füstérzékelő berendezést kap.
Mint arról többször beszámoltunk, az utasszállító járatok drasztikus visszaesésével a piacon rendelkezésre álló belly-cargo (a raktérben szállított teherárut jelentő) kapacitás is drasztikusan csökkent, emiatt átmenetileg nagyon megnőtt az igény a dedikált áruszállító járatokra.
Ezt kihasználva több légitársaság eleinte az ülésekre rögzítve szállított árut a gépein, később egyes légitársaságok átalakításokba is kezdtek a hatékonyságnövelés jegyében, az ülések kiszerelésével.
Ezután jelentek meg az első „átalakító készletek”, mint a hongkongi HAECO vállalat eszköze, amellyel az ülésekre, azok közé vagy a helyükre rögzíthető az áru.
A dedikált áruszállító járatok piacán a megnövekedett kereslet egyelőre úgy tűnik, hogy átmeneti lesz, mert a belly-cargo kapacitás idővel újraépül, kevesebb lesz a sürgős egészségügyi védőfelszerelés-szállítmány, a koronavírus-járvány következtében kialakuló gazdasági recesszió miatt pedig lassabb növekedés, vagy akár nagyobb visszaesés is jöhet az áruszállításban.