Több állam vagy régió kerül egyre súlyosabb helyzetbe a koronavírus-járvány miatt, nekik egyre többen nyújtanak segítséget: folyamatosan indulnak útnak segélyszállítmányok légi úton. Az idővel és a járvány terjedésével versenyt futó kormányok által megrendelt, sürgős egészségügyi szállítmányok célba juttatásában szerepe van a légitársaságoknak is.

A Samaritan’s Purse DC-8-asa (Forrás: Wikimedia Commons)

A legsúlyosabb helyzetbe vitán felül Olaszország került Európában: az igazolt, aktív fertőzöttek száma jóval ötvenezer felett jár, és nem is jut intenzív orvosi ellátás minden olyan polgárnak, akinek szüksége lenne rá.

Ebben a helyzetben hatalmas szükség van a külső segítségre, mind civil segélyszervezetektől, mind pedig más államoktól érkeznek segélyszállítmányok.

Ezek eljuttatásában nélkülözhetetlen a légi úton történő szállítás: a civil vagy egyházi szervezetek saját, illetve légitársaságoktól alkalmilag kibérelt gépeikkel szállítják az életmentő rakományt.

Ilyen a Samaritan’s Purse keresztény segélyszervezet is, amely a matuzsálemi korú Douglas DC-8-as repülőgépével segít bajba jutott térségekben, így most Olaszországban is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szervezet a koronavírus-járvány kapcsán eddig az USA katasztrófa sújtotta területnek nyilvánított államaiba és Észak-Olaszországba repült ötvenegy éves gépével a járvány miatt. Utóbbi helyre egy mobilkórház felszereléséhez elegendő egészségügyi eszközt juttatott el több fordulóval.

Az orosz légierő egyik Il-76-osa Budapesten (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Segítséget nyújtott a mediterrán államnak Oroszország is, katonai flottája közreműködésével.

A légierő kilenc, a 224. szállító egységhez tartozó, egyenként 48-50 tonna teherbírású Iljusin Il-76-osa fedélzetén a több száz tonna orvosi felszerelés mellett a járványok kezelésében jártas katonai szakemberek is érkeztek közvetlenül Rómába, hogy onnan segítsék a további intézkedések megszervezését.

Az olaszoknak segítséget nyújt az USA is, az orosz szállítmányok érkezésével párhuzamosan az Egyesült Államok Európában állomásozó erőiért felelős parancsnokságának Ramstein légibázisáról egy Lockheed C-130J Hercules teherszállítóval többek közt betegek ideiglenes elhelyezését és szállítását segítő mobil komplexumot juttatott a krízis centrumába.

Franciaországban – eddig példátlan módon – a légierő a leginkább leterhelt kelet-franciaországi Mulhouse kórházából Bretagne-ba szállítja a betegeket az MTI híre szerint. A repülő mozgó kórházat általában a külföldi beavatkozásban megsérült katonák hazaszállítására szokta használni a francia hadsereg, ez az első alkalom, hogy az ország területén bevetik az egységet.

Minden áruszállítási kapacitásra szükség van

A járvány kezdetén a légi áruszállítás iránti igény a kínai export és az ottani gyárak leállásával visszaesett, jelenleg viszont egyre nagyobb igény mutatkozik az ilyen járatokra.

Egyrészt azért, mert a vírus terjedésével és egymással is versenyt futó kormányok mielőbb próbálnak hozzájutni a járvány elleni védekezéshez szükséges felszerelésekhez és eszközökhöz. A piacon elérhető maszkok, gumikesztyűk, védőruhák, diagnosztikai eszközök, lélegeztetőgépek gyors beszerzése keletről, leginkább Kínából lehetséges. Ezek Európába juttatására az egyetlen számba vehető praktikus lehetőség a repülőút.

Másrészt az utasszállító járatok leállásával jelentős mértékben visszaesett a légitársaságok nyújtotta belly-cargo kapacitás (a repülőgépek alsó raktere).

A határzárak, beutazási korlátozások és a személyzetre ugyancsak érvényes karanténintézkedések ellenére az áruszállító divízióval is rendelkező cégek, vagy a csak erre szakosodott cargo-légitársaságok igyekeznek a menetrend szerinti és charter alapon bérelhető áruszállító járataikat teljes mértékben fenntartani. Ezzel együtt is egyre nehezebb lekötni szabad kapacitást a sürgős szállítmányokhoz.

A légitársaságok ezért egyre inkább használják utasszállító gépeiket is a létfontosságú és sürgős rakományokhoz. A gépek alsó raktere mellett kényszerűségből az utaskabin is használható teherszállításra, persze korlátozásokkal, egyébként a bedobozolt rakományt ilyenkor az ülésekhez rögzítik.

A módszert az elsők között a China Eastern használta, de az utóbbi napokban Ausztria, Csehország, Szerbia, Szlovákia és Magyarország is szállított felszereléseket kereskedelmi és állami vagy katonai utasszállító gépekkel.

Csak kényszermegoldás az utasszállító gépek árufuvarozásra használata

 

Több szempontból sem alkalmas és nem is túl hatékony áruszállításra az utasszállító repülőgépek kabinja. A fő fedélzeten csak kisebb és könnyebb rakomány helyezhető el:

  • az ajtónyílásokon kisebb dobozok és ömlesztett áru rakodható, nagyobb paletták nem
  • az ülések közti szűk folyosókon nehézkes és hosszadalmas a be- és kirakodás, nincs a padlón a cargo gépeknél alkalmazott, az áru mozgatását segítő görgősor
  • az ülések, fej feletti tárolók, konyhák és mellékhelyiségek sok hasznos teret elvesznek, ezek feleslegesen cipelt tömege tonnákban és jelentős üzemanyag-többletfogyasztásban mérhető
  • nincsenek megfelelő rögzítési pontok, amelyhez a rakományt le tudnák kötözni, továbbá a padlózat teherbírása is határokat szab
  • a kárpitok, burkolatok, ablakok sérülhetnek, karcolódhatnak

Magyarországra nemzetközi segélyszállítmányok egyelőre – szerencsére – nem érkeznek, de sürgősséggel beszerzett orvosi felszerelések igen, menetrend szerint közlekedő és kibérelt cargo gépekkel, valamint utasszállítókkal is. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleménye szerint a napokban még több hasonló rakomány érkezik.

Az Airbus az A330-800neo tesztpéldányát vetette be ilyen célra: Tiencsinből Toulouse-ba szállított kétmillió maszkot, amiket részben a saját alkalmazottai védelmére használ, részben egészségügyi intézményeknek adományozott.

Forrás: Airbus

A China Eastern több A330-asából kiszerelte a turista osztályú székeket, hogy így tudjon minél több árut szállítani: