Kabinátalakító készletet mutatott be a hongkongi HAECO, az eszközök lehetővé teszik a légitársaságoknak, hogy utas- és teherszállító “kombi” repülőgépeket hozzanak létre, az üléssorokban árut is szállítva.

Látványterv a kombi-koncepcióról (Forrás: HAECO)

A koronavírus-járvány miatti visszaesett kereslet miatt egyre gyakoribb, hogy az utasszállításból ideiglenesen kivont repülőgépek kabinjában árut szállítanak a légitársaságok, és nem csak az alsó raktérben.

Egyes cégek több repülőgépet is átalakítottak ideiglenesen, az ülések helyére hálós rakományrögzítő rendszert szereltek be, ahová ömlesztett vagy dobozokba csomagolt rakományon túl nagyobb tárgyak is rögzíthetők.

A másik ideiglenes megoldás, hogy költséges átalakítások helyett egyszerűen az ülésekre pakolják, majd hálóval letakarják a dobozhalmokat. Ennek hátránya, hogy a rakodás körülményesebb és több időt vesz igénybe. Ezt alkalmazza a Magyarországra érkező kínai egészségügyi szállítmányok nagy részét fuvarozó Wizz Air is.

Ezek a megoldások azonban nem alkalmazhatók olyan járatokon, amelyek utasokat is szállítanak, az ülésekre, lábtérbe, felső csomagtárolókba jellemzően csak kis fajsúlyú áruk pakolhatók (pl. maszk, izolációs ruha). A nehezebb áruegységek szállítása esetén a koronavírus-járvány alatt gyors megoldásként alkalmazott rögzítési módok nem elégségesek, az áru elmozdulása ugyanis sérüléseket okozhat, rosszabb esetben a gép súlypontja is veszélyes mértékben megváltozhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hongkongi HAECO kabinberendezésért felelős divíziója a két módszer ötvözésével erre kínál egy biztonságosabb lehetőséget a légitársaságoknak, hogy az utasszállító flottájuk fedélzetén utasokkal egyszerre árut is fuvarozhassanak. Az iparágban bevett kifejezéssel “kombi” repülőgépeket ezen ötlet révén minimális átrendezéssel lehet létrehozni.

Összesen négy módszert dolgoztak ki, amelyekkel akár az utasokkal egy légtérben is szállítható áru a keskeny- és szélestörzsű repülőgépeken egyaránt.

Ezek teherbírása eltérő: ha az üléseket teljesen kiszerelik, akkor egy rögzített palettán akár 454 kilogramm is fuvarozható, ha viszont a székekre pakolják fel, akkor ennek csak a negyede. Ezen felül lehetséges még ülésvázakra vagy a sorok közötti lábtérbe rakni a dobozokat. A néhány hete írtunk egy másik megoldásról, az a székekre helyezett táska szerű eszközökkel rögzíti a rakományt az ülésekhez.

Forrás: HAECO

Mindegyik koncepció előnye, hogy nem feltétlenül kell az egész kabint átalakítani. A HAECO közleménye szerint ez segít kihasználni a kapacitásokat.

Akár az emberek közti távolságtartást is elősegítheti, ha két üléssor közé dobozok kerülnek.

A HAECO közlése szerint a berendezések egy adott repülőgéptípusba kiegészítő tanúsítás (Supplemental Type Certificate – STC) megszerzése után szerelhetők be. Ez a közlemény szerint egy hónap alatt megszerezhető, a megrendelőknek történő leszállítás ezután még 4-6 hét.

A HAECO koncepciója megoldást kínálhat a lecsökkent belly-cargo kapacitások kompenzálására. Ha tartósan alacsonyan marad az utazási kedv, vagy hatósági oldalról korlátozzák majd a repülőgépeken szállítható utasok számát az emberek közti távolságtartás érdekében, a légitársaságok rákényszerülhetnek a HAECO termékének alkalmazására.

Hasonló elv húzódott meg a KLM által nemrég kivont, de a járvány miatt újra használatba vett, Boeing 747 “Combi” repülőgéptípus kifejlesztése mögött is, amely a légitársaságok számára jó megoldást nyújtott az utasforgalom szempontjából vékonyabb, de áruszállítást viszont nagyobb mennyiségben igénylő viszonylatokon.