Az USA légügyi hivatala korlátozza a repülőgépek rádiós magasságmérő műszerének használatát egyes légikikötőknél, mert szerinte az 5G mobilhálózatok bizonyos frekvenciatartománya interferenciát okozhat.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) honlapján tette közzé a csütörtöktől érvényes légialkalmassági direktíváit, amely mintegy 6000 légijárműre, tehát szinte minden, kereskedelmi és privát járatot teljesítő repülőgépre, valamint helikopterekre is érvényes.
A hatóság azt írja, januártól egyes mobilszolgáltatók elkezdik bevezetni a 3700-3980 MHz-es frekvenciát használó 5G (C-Band) szolgáltatást, a repülőgépek rádiós magasságmérő műszerei pedig a 4200-4400 MHz-es tartományban működnek, tehát mindössze 220 megahertz van a használt sávok között.
A repülőgépek személyzete részben az érintett műszerek adataira támaszkodva hajtja végre a leszállást, akár lecsökkent látási viszonyoknál, valamint az automatikus leszállást végző és a pilóták munkáját támogató rendszerek is a rádiós elven működő magasságmérő műszerek adataira hagyatkoznak. Egy interferencia nem kiszámítható, veszélyes hatásokkal járhat a repülés legkritikusabb fázisában, ez pedig a biztonságot veszélyezteti.
Ezért az FAA úgy döntött, hogy azon repülőterek körzetében, ahol a közelben ezt a frekvenciasávot használó 5G-bázisállomás található, a kiadott NOTAM-ok útján korlátozni fogják a rádiós magasságmérő műszerek használatát, valamint az azok adataira támaszkodó rendszerek és eljárások alkalmazását.
Korábbi értesítőjében a hatóság azt írta, egyelőre nincsenek alátámasztott jelentések arról, hogy a hálózat már okozott volna gondot, de folyamatosan nyomon követik a fejleményeket, jelenleg a kockázatelemzés zajlik.
A Reuters jelentése szerint két nagy mobilszolgáltató, a Verizon és az AT&T is vállalta, hogy kisebb teljesítményen üzemelteti majd a repülőterek közelében lévő állomásokat, de a Repülőgépipari Szövetség szerint ezek a vállalások nem elegendők, mivel hatásuk elenyésző.