Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) attól tart, hogy az 5G-s mobilhálózatok frekvenciatartományának kiterjesztése interferenciát okozhat a repülőgépek navigációs rendszereiben.

A hatóság a napokban adott ki egy értesítőt, amelyben arra kéri a repülőgépgyártókat, a léginavigációs berendezések gyártóit és a pilótákat is, hogy végezzenek elemzéseket: az 5G-s mobilhálózat által használt frekvenciasáv kiterjesztése okozhat-e interferenciát.

A decembertől életbe lépő szabályok ugyanis a 3700-3980 MHz-es tartományban is engedélyezni fogják a mobilszolgáltatást Amerikában, egyes rádiónavigációs berendezések pedig a 4200-4400-as sávot használják.

Illusztráció. (Fotó: Budapest Airport)

Az értesítőben az FAA azt írta, egyelőre nincsenek alátámasztott jelentések arról, hogy a hálózat gondot okozott volna, de folyamatosan nyomon követik a fejleményeket, jelenleg a kockázatelemzés zajlik.

A Flightglobal szerint 2020-ban az RTCA nevű, rádiótechnikával foglalkozó nonprofit szervezet már készített egy jelentést, amelyben arra hívta fel a figyelmet, hogy az 5G-hálózat minden polgári légi jármű esetében interferenciát okozhat a bázisállomások környezetében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FAA értesítőjében azt sürgeti, hogy a légitársaságok figyelmeztessék a pilótákat a biztonsági és egyéb, rádiónavigációs műszerekkel dolgozó rendszerek működési hibáira, köztük az érintett berendezések lehetséges leállására is.

A repülőgépgyártóktól azt kérték, hogy mérjék fel, nagyjából hány érintett műszer lehet a repülőgépekbe beszerelve, ezek gyártóinak jelentenie kell a berendezések meghibásodásainak minden egyes részletét. Szükség esetén emellett a légicégekkel együttműködve kell javaslatot tenni a műszerek módosítására.